fbpx Når taushet blir gull Hopp til hovedinnhold

Når taushet blir gull

Bokfakta

Boktittel: Rom for taushet i profesjonelle samtaler
Forfatter: Ingeborg Herset og Sveinung Horverak
Forlag: Fagbokforlaget, 2011
Sidetall:
ISBN: 978-82-450-0961-3

Anmeldelse:Vi lever i en talende kultur, der tale ofte blir assosiert med styrke, autoritet og frigjøring. Taushet kobles gjerne med passivitet, svakhet og lydighet. Begrepet inneholder både en makt- og en kjønnsdimensjon. Taushet gir verdighet til en kvinne, men ikke til en mann, skrev Aristoteles. Det er også forskjell på det å bli gjort taus og det å velge tausheten selv. Dette er et av mange interessante perspektiver i denne boken. Bakgrunnen er en masteroppgave der informantene har gjort rede for hvordan de som profesjonelle sosialarbeidere har møtt taushet som utfordring i sin praksis.

Taushet ses på som en naturlig kommunikasjonsform som helse- og sosialarbeideren må være bevisst i møte med pasient og klient. Sentralt i boken er gjennomgangen av forskningslitteratur knyttet til emnet. I tillegg legges det stor vekt på de etiske perspektivene. Her er det i hovedsak Knud E. Løgstrups etiske teorier som brukes.

Taushet i profesjonelle samtaler blir satt inn i en faktormodell med tre hovedbegreper; faktorer knyttet til situasjonen, individet og normative (etiske) forhold. Disse utgjør rammen i diskusjonen om hvordan taushet kan møtes av den profesjonelle helse- og sosialarbeideren. Her er grundige diskusjoner om individuelle faktorer som forståelse, erfaring og følelser, situasjonelle faktorer som bakgrunn for handlingene, tidspunkt og sted og normative faktorer som hensikten med samtalen, spilleregler og etikk. I den siste delen av boken vises det til tolv ulike strategier som kan brukes når det oppstår taushet i samtaler.

Hovedbudskapet i boken er en oppvurdering av taushet som en viktig og nyttig del av interaksjonen i profesjonelle samtaler mellom helse/sosialarbeider og pasient. Her er nyttige perspektiver til refleksjon og forståelse av nettopp dette. Boken er i stor grad preget av forfatternes bakgrunn fra barneverntjenesten, men det gis også eksempler fra sykepleietjenesten.

Boken er nyttig for alle som i profesjonell sammenheng tar del i samtaler med klienter og pasienter. Jeg mener temaet også er viktig for andre som møter mennesker i vanskelige livsog arbeidssituasjoner. Å kunne lytte, også til «den andres» taushet, er en egenskap som bærer en visdom i seg. Også her gir boken meg tanker til refleksjon over egen praksis.

Nevnes bør også godt stikkordregister og litteraturliste.

Annonse
Annonse