Hjelp til å søke og skrive
Bokfakta
Anmeldelse:Jørn Stordalen og Ingeborg Støren har lang erfaring i å undervise sykepleiere både på bachelor- og høyere nivå. I disse to bøkene gir de pra kt iske råd t i l studenter som skal skrive en forskningsbasert oppgave.
«Bare søk» og «Bare skriv» bør leses før en starter med å skrive og deretter benyttes parallelt som oppslagsverktøy.
For mange studenter er oppgaveskriving en krevende utfordring. Hvilke tema bør en velge? Hva vil være utfordrende å «forske» på?
Forfatterne er opptatt av at studentene må ha en klar påstand (hovedtese) som det senere i drøftingskapitlet skal argumenteres for eller imot. Dette kan være et for strengt krav på bachelornivå. Vanligvis velger studentene en problemstilling og deretter ved hjelp av ulike metodiske tilnærminger benytter de teori, kliniske eksempler og forskningsartikler som utgangspunkt for sine drøftinger. Å skulle verifisere eller falsifisere en hypotese vil være for vanskelig.
Bøkene er godt strukturert og med sin ordknappe form ledes studentene nærmest umerkelig gjennom skriveprosessen.
Ingeborg Støren gir konkrete eksempler på hvordan søke i databasene Ovid Medline og Ovid Nursing. Her burde hun i større grad vektlagt studentens behov for veiledning på jakten etter rette emneord samt advart mot for rigide søk.
Forfatterne viser eksempler og modeller på ulike trinn i skriveprosessen. Ikke alle er like vellykkede. Det er brukt to sider på å vise en ”printet” utskrift med uleselige håndskrevne kommentarer, istedenfor å vise betydningen av elektronisk sporendring, merkelapper og fotnoter.
Et annet eksempel er et sammendrag fra en studentoppgave. Når tillatt ordmengde er begrenset vil unødvendige ord stjele plass fra viktige funn. Formål: Hensikten med denne fordypningsoppgaven er å ... Studentene må isteden lære å skrive kort og konsist: Formålet er å …
Støren anbefaler å sette utvalgte artikler opp i en lesematrise. Det er en god hjelp å systematisere artiklene etter sentrale stikkord både i forhold til innholdsanalyse og synliggjøring av funn som kan belyses oppgavens problemstilling i drøftingsdelen.
Å anbefale bruk av kartotekkort for å få oversikt over litteratursøket blir noe gammeldags. Alle kilder må rett inn på PC-en med korrekte data.
Forfatterne bruker konsekvent etternavn når en forfatter blir nevnt, med unntak av Kari Martinsen og Inga Bostad. Det blir litt forvirrende når Kari Martinsen, Løgstrup og Skjervheim er nevnt i samme setning. Studentene sliter med korrekte kildehenvisninger, noe som det er viktig at de lærer med tanke på plagiat. I begge bøkene er det unøyaktigheter i litteraturlistene.
Sykepleierstudentene bruker ofte nordiske medisinske og sykepleiefaglige tidsskrift som kilder, tidsskrift som alle benytter Vancouver referansesystem. Disse aktuelle bøkene burde derfor også hatt et eksempel på dette systemet.
Sykepleierstudenter har ofte en begrenset tid til oppgaveskriving. Disse to kortfattede bøkene bør være en kjærkommen hjelp både på bachelor- og masternivå.