Problemer med nødnummeret 113 løst
Feilen med nødnummeret 113 ble rettet torsdag ettermiddag, bekrefter Helsevesenets driftsorganisasjon til NTB.
– Det var ikke feil på nødnettet, men en feil på mottaksutstyret på 113 over hele landet. Feilen påvirket kapasiteten, sier administrerende direktør Lars Erik Tandsæther ved HDO til NTB.
Feilen påvirket kapasiteten på både AMK-sentralene (113) og legevaktsentralene (116/117) slik at det kan ha tatt lenger tid å få svar for dem som ringer inn.
Alle som har ringt 113, 116 og 117 skal ha fått svar, men det kan ha tatt lenger tid, og feilen kan også ha ført til problemer for pågående nødsamtaler.
– Det er flere reserveløsninger, som gjør at man alltid skal få svar på 113, sier Tandsæther.
Presseansvarlig Morten Harangen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap skriver i en melding til NTB at nødnettet fungerer i Oslo-området.
– Det er så vidt vi forstår problemer med utstyr på OUS, som er knyttet til Nødnett. Men sambandet fungerer altså normalt, skriver han.
0 Kommentarer