fbpx Ny topp i antall henvendelser til Pasient- og brukerombudet Hopp til hovedinnhold

Ny topp i antall henvendelser til Pasient- og brukerombudet

Bilde av Jannicke Bruvik

Antallet som tar kontakt med Pasient- og brukerombudet, har økt med 20 prosent de siste fem årene, ifølge ombudets årsmelding. Over 18 200 tok kontakt i 2023.

Forhold innen psykisk helsevern og fastlegetjenesten troner øverst på listen over hvorfor pasienter og brukere tar kontakt, skriver Pasient- og brukerombudet i en pressemelding.

Flest henvendelser mottok ombudet i forbindelse med fastlegetjenesten. Over 3500 personer i denne pasientgruppen tok kontakt i fjor.

Samtidig mottok ombudet over 2200 henvendelser fra pasienter innen psykisk helsevern, som er den pasientgruppen med raskest økende antall henvendelser de siste tre årene.

– Over 20 prosent av disse henvendelsene skyldes at pasientene har fått avslag på henvisning til spesialhelsetjenesten, heter det i pressemeldingen.

– Både psykisk helsevern og fastlegetjenesten har hatt bred politisk og faglig oppmerksomhet de senere år. Mye fordi befolkningen opplever at de ikke får god nok hjelp. Likevel ble dessverre 2023 nok et år der rekordmange tok kontakt med oss fordi de ikke fikk den hjelpen eller den informasjonen de trengte, sier nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud, Jannicke Bruvik i pressemeldingen.
 

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse