fbpx Fem sykehus får bot for ulovlig anskaffelse av ambulanser Hopp til hovedinnhold

Fem sykehus får bot for ulovlig anskaffelse av ambulanser

Ambulanse

Fem sykehus har fått til sammen 1,5 millioner kroner i bot for anbudsfeil da de kjøpte inn nye ambulanser. KOFA har fremdeles 14 tilsvarende saker på bordet.

Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vedtok 21. desember 2022 å gi fem helseforetak overtredelsesgebyr for ulovlig direkte anskaffelse av ambulansebiler.

Rammeavtalen hadde gått ut

I mai 2018 publiserte Sykehusinnkjøp HF en konkurranse om rammeavtale for levering av ambulansebiler. Konkurransen ble imidlertid avlyst på grunn av svakheter i konkurransegrunnlaget og ved evalueringen av tilbudene.

De fem helseforetakene kjøpte ambulanser etter at den opprinnelige rammeavtalen var gått ut. Sykehusinnkjøp og leverandøren mente derfor at det var greit at helseforetakene kunne fortsette å handle på den gamle avtalen inntil ny rammeavtale kom på plass.

Klagenemnda var ikke enig. Ifølge KOFA var det foretatt endringer i avtalen ved at bilmodellen ble skiftet ut og prisvilkårene endret på en rekke punkter.

Manglet hjemmel

– Helseforetakene hadde derfor i utgangspunktet ikke hjemmel til å foreta avrop på rammeavtalen, opplyser KOFA på sin nettside.

Klagenemnda vektla i formildende retning at Sykehusinnkjøp hadde forsøkt å gjennomføre en konkurranse i forkant av de ulovlig direkte anskaffelsene. Gebyr beløper seg til 7 prosent av kjøpets verdi. Ett helseforetak fikk gebyr på 8 prosent, fordi kjøpet ble gjort like i forkant av inngåelsen av en ny rammeavtale.

Bøtene utgjør sju til åtte prosent av verdien

KOFA kan gi bøter på inntil 15 prosent av verdien på innkjøpene. De fem sykehusene som har fått bøter er:

Sykehuset Telemark: Klagenemnda konkluderte med at Sykehuset Telemark HF hadde foretatt en ulovlig direkte anskaffelse av to ambulanser. Nemnda ila et gebyr på 207 000 kroner (7 prosent av anskaffelsens verdi).

Sykehuset Vestfold: Klagenemnda konkluderte med at Sykehuset i Vestfold HF hadde foretatt en ulovlig direkte anskaffelse av fire ambulanser. Nemnda ila et gebyr på 364 000 kroner (7 prosent av anskaffelsens verdi).

Helgelandssykehuset: Klagenemnda konkluderte med at Helgelandssykehuset HF hadde foretatt en ulovlig direkte anskaffelse av tre ambulanser. Nemnda ila et gebyr på 360 000 kroner (8 prosent av anskaffelsens verdi).

Helse Bergen: Klagenemnda konkluderte med at Helse Bergen HF hadde foretatt en ulovlig direkte anskaffelse av to ambulanser. Nemnda ila et gebyr på 202 000 kroner (7 prosent av anskaffelsens verdi).

Helse Stavanger: Klagenemnda konkluderte med at Helse Stavanger HF hadde foretatt en ulovlig direkte anskaffelse av tre ambulanser. Nemnda ila et gebyr på 323 000 kroner (7 prosent av anskaffelsens verdi).

Totalt har sykehusene fått bøter på 1 456 000 kroner.

Hvem får pengene?

I alle sakene som er klaget inn til KOFA, er det Blue Aerospace AS som står som avsender på klagen.

– Betyr det at bøtene betales til dem?

– I saker med påstand om ulovlig direkte anskaffelse gjelder det ikke et krav til saklig klageinteresse. Det betyr at hvem som helst kan klage inn en offentlig oppdragsgiver dersom de mener det er foretatt en ulovlig direkte anskaffelse. Når KOFA ilegger overtredelsesgebyr for en ulovlig direkte anskaffelse, går disse gebyrinnbetalingene til statskassen, sier seksjonssjef med ansvar for KOFA, Line Rakner.

– Hva blir konsekvensen? Blir kjøpene for eksempel annullert?

– KOFA kan ilegge overtredelsesgebyr i tilfeller hvor det konstateres at det er foretatt en ulovlige direkte anskaffelse, men har ikke myndighet til å kjenne kontrakten som er inngått uten virkning, sier hun.

14 liknende saker på bordet

Line Rakner opplyser til Sykepleien at de har 14 saker som klagenemnda ikke har behandlet ennå. Disse gjelder også innkjøp av ambulanser.

– Men her er det påståtte grunnlaget for ulovlig direkte anskaffelse et annet enn de fem sakene over. Kjøpene er gjort i medhold av en kontrakt som er inngått etter en kunngjort konkurranse, og spørsmålet er om kjøpene er vesentlig endret sammenliknet med det som er kunngjort. Det er noen nyanser i sakene, siden hver klage knytter seg til ulike kjøp. Sakene har likevel mange likhetstrekk, sier Rakner.

– Når vil disse sakene bli behandlet?

– Det er ikke lagt en konkret plan for når de gjenstående sakene vil bli behandlet, men det tas sikte på å få sakene avgjort innen påske, sier Rakner.

1 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ikke relevant

Ikke relevant, men forhenværende ingeniør
1 year 10 months siden

Jeg sa i fra til det lokale sykehuset om disse Mercedesene (antar at de er like). Jeg ble frakta i en slik fra Rikshospitalet til Kristiansand etter åpen hjerteoperasjon, og da en uke etter operasjon. Da jeg den gang ble frakta i en slik Mercedes (lik den på bildet), var det som om det ikke fantes fjæring i det hele tatt, da sykebilen kjørte over bruskjøtene på E18 (det rista og slo noe helt forferdelig). Resultatet var at da jeg kom til Kristiansand hadde operasjonssåret åpnet seg. Det burde ikke være nødvendig etter som feks Volvo etc har hatt luftfjæring i svært lang tid som standard. Altså dette er meget dårlig pasientbehandling. Men jeg mistenker at det har vært "kjøreglede" (e.l. .. ->Mercedes..) som har vært i fokus da disse bilene ble bestilt. I så fall bør man sørge for å bestille bil med luftfjæring neste gang, så man slipper å bli behandla som en sekk med grønnsaker neste gang "uhellet er ute".

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse