Sykepleierstudentene vil beholde karakterkrav

NSFs studentleder er kritisk til forslaget om å avvikle karakterkrav for å komme inn på sykepleierutdanningene.
Fra og med studieåret 2018/2019 innførte staten karakterkrav 3 eller bedre i norsk og matematikk for å komme inn på sykepleierutdanning. Begrunnelsen var at det ville heve kvaliteten på utdanningen og gjennomføringsevnen til studentene.
Dette opptakssystemet foreslås nå skrotet.
Et utvalg oppnevnt i 2021, ledet av Marianne Aasen (Ap), foreslår å fjerne særskilte karakterkrav til lærer- og sykepleieutdanningene:
– I dag har vi et lappeteppe av tilleggspoeng og rangeringsmuligheter, der alder trumfer kompetanse. Dette fører til at mange bruker lang tid på å komme i gang med studiene og at poenggrensene har blitt kunstig høye. Det gir oss ikke bedre kandidater eller arbeidstakere og det har store samfunnsøkonomiske kostnader, sier lederen av utvalget i en pressemelding.
NSF student sier nei
NSFs studentleder Sigrid Husøy Larsen sier til Sykepleien at hun mener det er riktig å fortsette med karakterkravene.
– Det er et tungt studie språklig og det krever forståelse innenfor matematikk for å regne ut medisindoser, mener hun.
Larsen sier det er for tidlig å si at ordningen med karakterkrav ikke fungerer.
– Karakterkravet ble innført i 2019/2020. Bare ett kull har blitt uteksaminert, og på grunn av pandemien er gjennomføringsgraden ikke målbar ennå, sier hun.
Hun peker på at innføring av karakterkrav var basert på studier som viste at gjennomføringsgraden ville bli bedre.
– Det ble ikke bare hentet ut av ingenting, sier Larsen.
For komplisert
NSFs studentleder er likevel positiv til utvalgets arbeid med å finne nye måter for opptaksregler, og sier at dagens system er for komplisert.
På en pressekonferanse opplyste utdanningsminister Ola Borten Moe at saken skal gjøres ferdig i Regjeringen i løpet av året, men et nytt system ikke vil bli brukt før om noen år.
Bli med på fullskalaøvelse
Her øver norske sykepleiere på smitteberedskap i 10.000 meters høyde.
1 Kommentarer
Are-Harald Brenne
,Jeg synes det er ganske uforståelig at ei ordning som gjør at studenter med et lavere karaktersnitt blir foretrukket på studiet framfor de med høyere karaktersnitt, får så stor oppslutning. Åja, du tror ikke på at det er nettopp slik karakterkravene virker? Tenk deg nøye om nå.
Alle med ståkarakter i matematikk fra grunnskolen kan lære seg medikamentregning, og har man høyt nok snitt til å komme inn inn på sykepleien så har man det man trenger av generell akademisk dyktighet til å komme seg gjennom den kneika, uavhengig av hva videregående-mattekarakteren er. Finnes kunnskap om at feilmedisineringer kan spores tilbake til mattekarakteren fra videregående til sykepleierne som gjorde feilen?
Det man virkelig burde gjøre hvis man vil sikre seg kompetente sykepleiere er å stille krav til karakterene i fagene på sykepleieutdanningen. Slik det er nå kan man få autorisasjon som sykepleier med E i anatomi/fysiologi og sykdomslære, og akkurat det er direkte skremmende.
Utfordringene i forhold til norskkunnskaper handler om de som ikke har norsk som førstespråk, og det må angripes på en annen måte enn gjennom karakterkrav. Alle med norsk som morsmål som klarer få høyt nok snitt til å komme inn på studiet, vil jeg hevde behersker språket godt nok til å kunne fungere utmerket som sykepleier.
Jeg fikk dobbel 2 i hovedmål/sidemål på eksamen, og jeg skriver neppe stort bedre nå enn da.