Smarttelefon i hjemme­tjenesten

Smarttelefonen har overtatt styringen av arbeidsoppgavene i hjemmetjenesten i Bodø.

I Bodø kommune har smarttelefonen erstattet lister og rapportering på papir.

Rundt 500 ansatte i hjemmetjenesten i Bodø har kastet alle lister og all rapportering på papir. Smarttelefonen har overtatt styringen av arbeidsoppgavene.

– Sju virksomheter er inne i prosjektet. Resten skal med innen sommeren, forteller prosjektleder Terje Jørgensen til AN.no.

Da vil i alt 700 ansatte i hjemmetjenesten, miljøtjenesten og oppfølgingstjenesten for psykisk helse og rus være utstyrt med dette digitale hjelpemiddelet.

Gir bedre service

– Vi kan nå håndtere all informasjon om våre brukere uten å måtte dra tilbake på kontoret for å slå opp i journaler. Alt ligger på telefonen, sier sykepleier Mariell Borge. Hun mener det nye prosjektet gjør at utetjenesten kan gi mye bedre service til de om lag 1 600 brukerne av kommunens pleie- og omsorgstjenester.

Etter hvert skal også en bilde- og videofunksjon inn i prosjektet, sånn at om en bruker for eksempel har et sår man er bekymret over, kan pleieren ta bilde av det og sende legen.

Tryggere kommunikasjon

Systemet gir til enhver tid tilgang til oppdatert informasjon, og gjør at de ansatte i omsorgstjenesten enklere kan kommunisere seg imellom.

– Dersom noen av oss oppdager at vi ikke klarer å nå over alle på lista vår en dag, så er det lettere å få noen andre til å ta over. Det kunne vi før også, men da måtte vedkommende tilbake på kontoret for å skaffe opplysninger om brukeren de skulle overta. Nå kan de bare hente opp journalen på smarttelefonen, og så får de fram alle opplysninger de trenger, forklarer Borge.

Den mobile løsningen gir i tillegg mange andre muligheter. Så som å installere et medisinsk oppslagsverk et kart, eller annen nødvendig informasjon.