Lover og avtaler

Som tillitsvalgt må du forholde deg til en rekke lover. Her er de viktigste.
HOVEDAVTALEN: inneholder de grunnleggende spillereglene i arbeidslivet. Avtalene regulerer hvordan tillitsvalgte skal representere de ansatte, hvilke saker arbeidsgiver skal informere, drøfte og forhandle om og regler for hvordan man skal gå fram hvis partene er uenige om forståelsen av en tariffavtale.
TARIFFAVTALE: er en kollektiv avtale mellom en
fagforening og en arbeidsgiver/arbeidsgiverforening. Avtalen
inneholder konkret bestemmelser som regulerer lønns- og
arbeidsvilkår, sosiale forhold (bl.a. svangerskap,
yrkesskadeerstatning), avtalefestet ferie, arbeidstid,
ulempetillegg, overtidsgodtgjørelse m.m.
ARBEIDSMILJØLOVEN: er den viktigste loven som
regulerer arbeidslivet. Den definerer et minimum av rettigheter for
arbeidstakerne. Formålet er å sikre trygge ansettelsesforhold og
likebehandling i arbeidslivet, og sikre et arbeidsmiljø som gir
grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt
arbeidssituasjon.
0 Kommentarer