Følger studentene tett ute i praksis
Sykepleierutdanningen i Mo i Rana får fornøyde studenter tilbake fra praksisen både på sykehjem og sykehus.
Sykepleiestudent Marit Jacobsen lar temporaltermometeret gli over panna og ned langs tinningene og kinnet på pasient Dag Jørgen Søraa. Hun har sin sjuende uke av totalt åtte i praksis ved kirurgisk avdeling på Helgelandssykehuset i Mo i Rana. Småpratingen deres akkompagneres av morgennyhetene som flimrer over flatskjermen høyt på veggen på dobbeltrommet. Er temperaturen under 36 grader, kan han ikke opereres på grunn av faren for infeksjon.
– 36,1, sier hun og møter blikket og et lite nikk fra
lærerveileder Anne Deinboll, som har våget seg ut fra kontoret på
skolen og inn på sykehuset.
Det gjør hun fast en hel dag i uka, når studentene er i praksis. Universitetet i Nordland, Campus Helgeland, har nemlig forbedret veiledningen av studentpraksisen og minsket det berømte gapet mellom teori og praksis.
– Ukultur ved flere skoler
– Mange studenter melder at de sjelden eller aldri ser lærere
når de er i praksis. Dette er en ukultur ved flere høyskoler og
universiteter, sier leder av NSF Student, Kine Bentzen. Hun mener finansieringsmodellen bidrar til dette, med økt
studentmasse uten økt lærertetthet. – Det er positivt å se at studentene i Mo i Rana får den
oppfølgingen og veiledningen de har krav på. Forhåpentligvis vil
andre strekke seg etter denne modellen, til tross for at ressursene
er knappe. Skolen er en god rollemodell for andre
utdanningsinstitusjoner, sier Bentzen. Blodpropp var koldbrann
– Foten var så opphovna at de trodde jeg hadde fått blodpropp.
Såret var 10 ganger 12 centimeter og gikk minst inn til
hovedpulsåra. Først etter fire kontroller, 19 dager etter ulykka,
sendte de meg hit. Her så de med en gang at det var koldbrann,
forteller Søraa og hekter på et matt smil. Sårstell
– Nå får du føle hvordan damer har det når vi må vokse leggene,
sier hun og smiler oppmuntrende til pasienten. – Au! – Gjør det vondt i såret eller der jeg river? – Der du river. – Det må du nok tåle, kommenterer Deinboll og spør Jacobsen om
hun kan se noen utvikling i såret. – Det har blitt mindre mens jeg har vært her. Og jeg har lært
hvordan koldbrann ser ut. Jeg trodde først det svarte i midten bare
var død hud, sier hun. Avverger frustrasjon
Ved å være til stede får lærerveilederne mer føling med hvordan
studenten gjør det i praksis, samtidig som de ansatte på
praksisstedet lettere kan ta kontakt. – Anne skal jo evaluere oss. Derfor er det viktig at hun får se
oss i praksis selv og ikke bare får høre det fra de ansatte her,
sier student Jacobsen. – Jeg har vært kontaktsykepleier i det gamle systemet før jeg
ble lærer, og da var terskelen stor for å ringe en lærer dersom det
var noe som ikke fungerte så bra, sier Deinboll. Også ved sykehjemmene
– Det ble spesielt sterkt å høre en student som opprinnelig kom
fra Kongo si akkurat det samme som de norske studentene. Når hun
også var misfornøyd, tenkte jeg at det var på tide å gjøre noe.
Sykehjemsjobbing krever jo egentlig ganske spesialisert kunnskap
innen geriatri, og burde være en stor faglig utfordring for
studentene, sier Møllersen. Nå er det slutt på den negative omtalen. I 2007 la de om, i
første omgang på Gruben sykehjem. Møllersen samler opp de 14 timene
som utløses for veiledning av hver student, slik at det til sammen
blir en dag i uka for fire studenter i løpet av hele
praksisperioden. På den måten slipper hun å kjøre rundt fra
sykehjem til sykehjem som hun måtte før. Det blir mer ro rundt
veiledningen. Hun avslutter også dagen med møter slik Deinboll gjør
det på sykehuset. Studie- og praksisleder Øyvind Christiansen forteller at før
ville ikke sykehjemmene ha studenter, men nå ser de muligheten både
for rekruttering og fagutvikling. – Før hadde vi praksissteder ved mange sykehjem. Men ved at vi
nå har samlet studentene på færre avdelinger, med flere på hver
avdeling, har det plutselig blitt rift om studentene. Det synes vi
er positivt, selv om de sykehjemmene som dermed ikke får studenter
kanskje vil synes det er en ulempe, sier han. Sykehjemslegen må skjerpe seg
– Vi har satset på studentene. Alle ansatte ble opplært i å
veilede. Nå har vi en helt annen dialog og kan diskutere små saker
med Aase når vi treffer henne i gangen. Vi lærer litt nytt ved å ha
så tett kontakt med utdanningen, dessuten trenger både vi og de
tilbakemeldinger, sier hun. Til og med sykehjemslegen har merket en forskjell til det
bedre. – Hun sier studentene stiller mer spørsmål nå, så hun må
virkelig skjerpe seg, sier Sviggum.
– Dette er fagutvikling i praksis. Samarbeidet gjør at det blir
en vinn-vinn-situasjon både for praksisfeltet og for studentene,
sier praksisleder Christiansen. Frikjøpte kontaktsykepleiere
Morten Jensen er tredjeårsstudent og
NSFs fylkesrepresentant for studentene i Nordland. Han er
kjempefornøyd med sin praksis i Mo i Rana. – Kontaktsykepleierne opplever det mindre belastende å være
frikjøpt. De kan ta med seg studentene og gå i møte, hvis det
trengs. Vi er ingen ekstra ressurs, vi får være studenter og får
dermed et bedre læringsmiljø. Jensen opplever det nye systemet som mindre sårbart, og han
føler seg både sett og hørt av skolen. – I det gamle systemet hadde jeg følt meg som en gratisarbeider,
sier han.
– Vi er en ressurs, men skal ikke utnyttes som det, sier
studentleder Jensen. – Vi har diskutert dette med alle parter og røyket ut
mistenksomheten rundt det. Nå har vi et tillitsforhold til kommunen
og sykehuset, sier Christiansen. – Vi har hatt mange møter med kommunen som har vært veldig
samarbeidsvillig. Veien blir til mens vi går, sier Aase
Møllersen. Sjuende operasjon
– De sier jeg skal bli bra, men det kan ta tid, sier
trailersjåføren som lærte sykepleierstudent Jacobsen hvordan
koldbrann egentlig ser ut.
Det er slett ikke alle sykepleierutdanninger som følger
rammeplanen som sier at undervisningspersonellet jevnlig skal være
til stede i praksis. Noen skoler nøyer seg med en telefon til
praksisstedet og spør hvordan det går med studentene.
På kirurgisk avdeling er trailersjåfør Søraa varm nok til å bli
operert i foten. Han var uheldig da han skulle forsøke å redde en
diger last med melk som gikk over ende da han trillet det høye
stålstativet over ujevnt underlag. Metallet skar seg dypt inn i
leggen, og han havnet på sykehuset i Mosjøen. Der fikk han
antibiotika mot infeksjon, men såret ville ikke gro.
Lærerveileder Deinboll ber Marit Jacobsen se på såret.
Vanligvis er lærerveilederne mer forsiktige med å blande seg inn i
stell og behandling, men Deinboll kjenner sykehuset og har rutinene
i fingrene. Hun tar vakter ved intensivavdelingen ved siden av
lærerjobben.
Student Jacobsen må rive opp det digre plasteret som ligger
over og i god omkrets rundt såret.
Deinboll avslutter dagene på sykehuset med et møte med de sju
studentene og de to hovedveilederne på avdelingen som har hver sin
gruppe studenter. Da diskuteres faglige eller personlige
utfordringer. Det som tidligere kunne utvikle seg til frustrasjon
hos studentene om forskjell mellom teori og praksis, blir nå tatt
opp på et tidligere stadium og løst. I tillegg må studentene levere
ukas refleksjonsnotat som skal handle om en situasjon som har vært
positiv eller utfordrende.
Lektor Aase Møllersen ved Campus Helgeland opplyser at de også
har innført ny veiledningsmodell for studentene i sykehjemspraksis.
Det startet med at hun ønsket å gjøre noe med misnøyen som kom fra
sykepleierstudentene i sykehjemspraksisen.
Distriktsleder for Område Øst ved Gruben sykehjem, Marit
Sviggum, bekrefter at de ser en rekrutteringsmulighet i studentene.
Studentene må også lage undervisningsopplegg for de ansatte.
Ved en avdeling førte det til at munnhygienen ble forbedret og satt
i system.
Kontaktsykepleierne både på sykehus og sykehjem er frikjøpt.
Tidligere hadde de såkalt en-til-en-veiledning av en sykepleier per
student på praksisstedene. Det var mye belastning på hver enkelt
sykepleier, som skulle gjøre dette i tillegg til alle andre
oppgaver. Dessuten var det et sårbart system. Ble personen syk
eller var kjemien dårlig mellom sykepleieren og studenten, kunne
praksisutbyttet for studenten være sparsomt.
Praksisleder Øyvind Christiansen er enig i at frikjøpingen av
kontaktsykepleieren er et viktig stikkord for suksess. Pengene kom
opprinnelig fra samarbeidsmidler fra Universitetet, men nå har de i
samarbeid med kommune og sykehus funnet frem til nye løsninger.
Hvis en sykepleier ringer seg syk en dag, er det flere
sykepleierstudenter der som gjør at man slipper å leie inn ekstra.
Dermed frigjøres penger til kontaktsykepleieren som kommer
studentene til gode.
Inne hos pasient Søraa er sårskiftet snart ferdig. Forhenget
mellom ham og nabopasienten er trukket for mens naboen spiser
frokost. På enden av senga til Søraa henger et skilt med ordet
«faster» på. Forhåpentligvis trilles han snart inn for sin sjuende
operasjon i foten. Nå har han slitt med såret og koldbrannen i to
måneder.
0 Kommentarer