- Klart vi kan snakke om jobb på sosiale medier!
Lege og erfaren bruker av sosiale medier, Wasim Zahid, reagerer på Helsedirektoratets råd om at det klokeste for helsepersonell er å holde Facebook-profilen fri for jobbsnakk.
Les mer: Tema om helsepersonell og sosiale medier
Seniorrådgiver Tor Ottersen i Helsedirektoratet mener det
klokeste for sykepleiere er å holde Facebook-profilen kjemisk fri
for jobbsnakk, ifølge Dagsavisen.
Ottersen kommenterer
Sykepleiens spørreundersøkelse om sosiale
medier, som blant annet viser at 22 prosent av de
spurte sykepleierne deler ting fra jobbhverdagen på
nettet, og flere mener det er greit å være venn med pasientene sine
på Facebook.
300 sykepleiere har svart på spørsmål om sine holdninger til
sosiale medier i en nettbasert undersøkelse.
- Det problematiske med sosiale medier er at vi ikke har
noen klare grenseoppganger mellom privatlivet og verden, sier
Ottersen til Dagsavisen.
- Fordel å snakke om jobb på sosiale medier
Rådet om å holde Facebook-profilen fri for jobbsnakk,
får lege Wasim Zahid til å reagere. Han er selv erfaren bruker
av sosiale medier, og har i løpet av de siste tre årene skrevet
over 30 000 twittermeldinger - og svarer velvillig på henvendelser
fra Facebook-venner og følgere med helsespørsmål.
Les også:
- En twitterkonsultasjon har sine begrensninger
Lege Wasim Zahid er ikke enig i at helsepersonell bør holde Facebook-profilen sin unna jobbsnakk.
- Tvert i mot, jeg mener det er greit, til og med fordelaktig å
diskutere jobbmessige problemstillinger på Facebook. Men det må
være i generelle vendinger, ikke slik at en pasient risikerer å bli
gjenkjent.
- Trenger ikke journalføre
- Det blir et kunstig skille dersom man ikke skal kunne skrive om noe som angår jobben på sosiale medier. Jobben er en integrert del av livene til mange. En faglig og jobbrelatert diskusjon kan også gjøre at Facebook brukes til noe mer enn fjas, sier han.
- Hva med journalføringsplikten dersom man gir helseråd en pasient som henvender seg på sosiale medier?
- Vi må ta i betraktning at det er begrenset hvilken type
konsultasjon man kan gi på for eksempel facebook og Twitter. Jeg
mener det er å trekke journalforskriften vel langt å forlange at
kontakt man har hatt på sosiale medier skal journalføres. Hvis jeg
får en telefon fra en kompis med vondt i kneet på kveldstid, gir
jeg jo generelle råd, uten å journalføre det noe sted. Skal jeg
begynne å gi konkrete råd om behandling og medisiner og så videre,
må jeg imidlertid skaffe meg et ordentlig legekontor.
- Ett skritt for langt
Han mener det er viktig å ha tillit til at helsepersonell selv klarer å balansere hva de kan og ikke kan si ut fra taushetsplikten.
- Helsemyndighetene ønsker å være restriktive, men at helsepersonell ikke bør skrive noe om jobben sin på sosiale medier, det synes jeg er å gå ett skritt for langt, sier han.
0 Kommentarer