fbpx - Klart vi kan snakke om jobb på sosiale medier! Hopp til hovedinnhold

- Klart vi kan snakke om jobb på sosiale medier!

Lege og erfaren bruker av sosiale medier, Wasim Zahid, reagerer på Helsedirektoratets råd om at det klokeste for helsepersonell er å holde Facebook-profilen fri for jobbsnakk.

Les mer: Tema om helsepersonell og sosiale medier

Seniorrådgiver Tor Ottersen i Helsedirektoratet mener det klokeste for sykepleiere er å holde Facebook-profilen kjemisk fri for jobbsnakk, ifølge Dagsavisen. 

Ottersen kommenterer Sykepleiens spørreundersøkelse om sosiale medier, som blant annet viser at 22 prosent av de spurte sykepleierne deler ting fra jobbhverdagen på nettet, og flere mener det er greit å være venn med pasientene sine på Facebook. 
300 sykepleiere har svart på spørsmål om sine holdninger til sosiale medier i en nettbasert undersøkelse.

- Det problematiske med sosiale medier er at vi ikke har noen klare grenseoppganger mellom privatlivet og verden, sier Ottersen til Dagsavisen.


- Fordel å snakke om jobb på sosiale medier

Rådet om å holde Facebook-profilen fri for jobbsnakk, får lege Wasim Zahid til å reagere. Han er selv erfaren bruker av sosiale medier, og har i løpet av de siste tre årene skrevet over 30 000 twittermeldinger - og svarer velvillig på henvendelser fra Facebook-venner og følgere med helsespørsmål.

Les også: - En twitterkonsultasjon har sine begrensninger

Lege Wasim Zahid er ikke enig i at helsepersonell bør holde Facebook-profilen sin unna jobbsnakk.

- Tvert i mot, jeg mener det er greit, til og med fordelaktig å diskutere jobbmessige problemstillinger på Facebook. Men det må være i generelle vendinger, ikke slik at en pasient risikerer å bli gjenkjent.


- Trenger ikke journalføre

- Det blir et kunstig skille dersom man ikke skal kunne skrive om noe som angår jobben på sosiale medier. Jobben er en integrert del av livene til mange. En faglig og jobbrelatert diskusjon kan også gjøre at Facebook brukes til noe mer enn fjas, sier han.

- Hva med journalføringsplikten dersom man gir helseråd en pasient som henvender seg på sosiale medier?

- Vi må ta i betraktning at det er begrenset hvilken type konsultasjon man kan gi på for eksempel facebook og Twitter. Jeg mener det er å trekke journalforskriften vel langt å forlange at kontakt man har hatt på sosiale medier skal journalføres. Hvis jeg får en telefon fra en kompis med vondt i kneet på kveldstid, gir jeg jo generelle råd, uten å journalføre det noe sted. Skal jeg begynne å gi konkrete råd om behandling og medisiner og så videre, må jeg imidlertid skaffe meg et ordentlig legekontor.


- Ett skritt for langt

Han mener det er viktig å ha tillit til at helsepersonell selv klarer å balansere hva de kan og ikke kan si ut fra taushetsplikten.

- Helsemyndighetene ønsker å være restriktive, men at helsepersonell ikke bør skrive noe om jobben sin på sosiale medier, det synes jeg er å gå ett skritt for langt, sier han.

















0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse