- Det gjøres mye bra

er statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet.

Robin Kåss er ikke så veldig bekymret selv om halvparten av sykepleierne er usikre på om pasientene klarer seg selv etter utskrivelse.

- Det er nettopp på bakgrunn av denne typen informasjon at vi har satt i gang de tiltakene vi har gjort. Vi må legge forholdene til rette for at et pasientforløp sees i en helhet. Når samhandlingsreformen er oppe og går, vil dette bli bedre. Men både vi, kommuner og sykehus har en jobb å gjøre sier Kåss.


Åpenhet

Bare 25 prosent av sykepleierne sier de er sikre på at foretaksledelsen vil iverksette tiltak for å løse problemer angående pasientbehandlingen.

– Er dette bekymringsfullt?

– En god åpenhetskultur er nøkkelen til å få til en god dialog. Samtidig har vi innført nye meldeordninger, og samme krav til å måle kvalitet som økonomi og produktivitet. Avvik skal tas hånd om på en god måte. Vi har også satt i gang en gjennomgang av pasientjournaler ved alle sykehus for å kartlegge antallet pasientskader.


Kan bli bedre

27 prosent av sykepleierne sier kvaliteten ved deres sykehus har blitt dårligere i løpet av det siste året.

– Vi er nødt til å ta inn over oss at noen mener det. Av det vi klarer å måle og registrere, viser det seg at kvaliteten har gått opp, sier han.

Helseministeren har sagt at kvaliteten på tjenestene skal opprettholdes, selv under omstillinger. Undersøkelsen viser at det ikke oppleves slik blant sykepleiere.

– Omstilling er krevende. Det stiller høye krav til kommunikasjon. Her er det nok flere som kan bli bedre på å involvere de ansatte. Men det er viktig å huske at vi omstiller for å heve kvaliteten på tjenestene, ikke opprettholde kvaliteten på samme nivå. At slike prosesser er krevende betyr ikke at vi skal slutte med det, sier Kåss