Over halvparten strøk på eksamen
Andelen sykepleierstudenter som stryker på innføringsemne ved Høgskolen i Oslo og Akershus er mer enn doblet på ett år.
– Det ser ikke bra ut for oss at strykprosenten er såpass høy, sier instituttleder Dag Karterud ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) til universitas.no.
Faget
Mennesket og grunnleggende fysiologiske behov er det første
emnet som sykepleierstudentene ved HiOA møter. Hele 54,2 prosent av
førsteårsstudentene strøk i emnet i forrige semester – mer enn
dobbelt så mange som i 2012, da 24,6 prosent strøk. Mindre enn én
prosent fikk toppkarakter A.
– Emnet er det første studentene har, og er helt grunnleggende
rundt hele sykepleieryrket, sier Karterud.
Dårlig tidspunkt
– Vi hadde en samlet eksamen for anatomi, fysiologi og
sykepleie, noe som gjør emnet veldig omfattende. Faget var
tidligere delt opp i flere emner. I tillegg var vår eksamen lagt
rett etter jul, sier sykepleierstudent Benedicte Fearnley-Landmark.
Hun er nestleder i Studentenes Fakultetsråd for Helsefag ved HiOA.
Kullet før henne hadde eksamen i desember, noe hun tror kan ha
hatt stor innvirkning på resultatet. I tillegg hadde halvparten av
studentene hatt praksis i tiden før eksamen.
Karterud tror ikke tidspunktet for eksamen er årsaken til den
høye strykprosenten.
– De har hatt de samme foreleserne og seminarlederne, sier
Karterud.
Til høsten vil HiOA splitte emnet opp i to eksamener.
– Videre ønsker vi at studentene skal ha en praksisperiode før de går opp til eksamen, slik at de får se hva som ligger i det i virkeligheten.
Kjempeutfordring
Stian Aasoldsen er leder for Norsk Sykepleierforbund Student.
Han mener den høye strykprosenten er en «kjempeutfordring» for
HiOA.
– Dette kan bety to ting: At Høgskolen legger et høyt nivå på
sine eksamener, eller at det er misforhold mellom forventningene
ledelsen uttrykker og det studentene opplever, sier Aasoldsen.
Siden strykprosenten er så høy, heller Aasoldsen mot at det
siste er mest sannsynlig. Når halvparten stryker betyr det at
noen ikke har kommunisert ordentlig for studentene hva de skulle
kunne på eksamen.
0 Kommentarer