Empatisk sensitivitet

Erfaringen av andre menneskers mentale og fysiske tilstand, samtidig som forskjelligheten i ens egen og andres opplevelse opprettholdes, er grunnleggende i all sykepleie.
I forrige etikkspalte skrev jeg at moralsk sensitivitet dreier seg om å fortolke og forstå andre menneskers opplevelser, sinnstilstander og erfaringer. Jeg skrev at en slik forståelse krever forestillingsevner, men også kunnskaper om personens tilstand. Samtidig mente jeg at også følelser er viktige i en slik andre-orientert forståelse. Men på hvilken måte er følelser viktige i moralsk sensitivitet?
Følelser er redskaper
For det første er følelser viktige fordi de er fortolkende – vi
forstår verden og andre menneskers erfaringer også gjennom det vi
føler. Som et eksempel er bekymringen vi opplever ved et annet
menneskes frustrasjon eller engstelse et følelsesmessig svar på
denne personens aktuelle sinnstilstand og
situasjonsopplevelse. Tankene du som sykepleier gjør deg ved
å måtte plassere en syk pasient i korridoren om natten fordi det
ikke er plasser nok, er også et resultat av at du ser hvor
belastende situasjonen er for pasienten, hvor plaget han eller hun
er. Følelser er på den måten ikke bare passive svar på en
situasjon, de er også en måte å forstå situasjonen på og den
betydning den aktuelle situasjon har for pasienten. På denne måten
er følelser også subjektive dommer, de er redskaper for vår
fortolkning og forståelse av det vi ser og gjør som sykepleiere.
Følelser er kort og godt helt sentrale når det gjelder å forstå
den moralske situasjon man mange ganger handler i som sykepleier.
Det er for eksempel vanskelig å se hvordan en skulle forstå
betydningen av de smertene pasientene har hvis en ikke på en eller
annen måte følelsmessig berøres av pasientens smerter. Og smerter
uttrykker seg som vi alle vet ikke bare verbalt, men også
kroppslig, som anspenthet, grimaser, rødme på hals og overkropp,
kontraksjon av perifere vener osv. Vi forstår smerte spontant som
noe betydningsfullt via slike kroppslige uttrykk. Å forstå at
smerter på en eller annen måte har betydning for pasienten, at de
medfører former for ubehag og lidelse, er derfor ikke noe man
simpelthen slutter seg til, eller noe som man først forstår via
refleksjon. Det er ikke slik at man først ser bestemte uttrykk for
smerte hos en pasient for deretter å slutte seg til at dette er
uttrykk for smerte. Eller at man tenker; smerte har jeg selv følt,
jeg vet hva det er og derfor må jeg også bry meg om denne pasienten
smerte. Det er eventuelt sekundært at man slutter seg til
betydningen av den andres smerte via analogitenkning på denne
måten. Pasientens smerte er i stedet noe man umiddelbart og
inntrykksfullt opplever. Det er i neste omgang du må vurdere og
utforske smertene klinisk, observere og trekke relevante
terapeutiske slutninger.
Et eksempel:
En pasient er ikke bevisst, han har metastaser til skjellet og
du skal skifte på ham og snu ham i sengen for å forebygge sår og gi
ham et bedre leie i sengen. Idet du skal snu ham, grimaserer
pasienten, kroppen spenner seg og du stopper opp.
Du stopper opp fordi du også umiddelbart opplever pasientens
kroppslige ubehag. Generelt kan vi si at andre menneskers erfaring
og opplevelse på denne måten spontant er tilgjengelig for oss som
en følelsesmessig og kognitiv erfaring. En slik erfaring av andre
menneskers tilstand som mange vil kalle empati, er grunnleggende
for å forstå andre menneskers mentale liv, deres følelser og
erfaringer. En slik følelsesbasert kunnskap er andreorientert, men
vi snakker likevel ikke her om en imitasjon eller kopiering av
andre menneskers mentale liv. Pasientens opplevelse vil alltid være
pasientens opplevelse, pasientens smerter vil alltid være
pasientens smerter. Når vi føler andre menneskers sorg eller blir
bekymret på grunn av deres engstelse, så betyr ikke det at vi må
være triste eller engstlige eller at vi må være lykkelige for å se
andres lykke. Men det betyr heller ikke at vi for alltid bare er
lukket i vår egen verden.
Grunnleggende i all sykepleie
Nei, det er heller slik at andre menneskers mentale og
kroppslige tilstander i utganspunktet uttrykker seg ekspressivt og
gir umiddelbar psykologisk mening for oss. Det er på denne måten vi
kan leve innenfor en felles verden med hverandre, samtidig som
andres mentale og fysiske tilstander likevel aldri er fullt ut
tilgjengelig for vår egen opplevelse og forståelse. Denne
umiddelbare erfaringen av andre menneskers mentale og fysiske
tilstand, samtidig som forskjelligheten i ens egen og andres
opplevelse opprettholdes, er grunnleggende i all sykepleie og i alt
terapeutisk arbeid.
Det neste spørsmålet blir imidlertid: Er dette bare en spesiell
form for erfaringskunnskap eller er det en form for moralsk
kunnskap som bidrar til omtanke og medfølelse for andre mennesker?
Er det at vi kan se og berøres av andre menneskers situasjon bare
en spesiell form for åpenhet mot verden som er forutsetning for vår
generelle orientering i verden som mennesker, eller er det noe
spesifikt moralsk ved denne formen for empatisk sensitivitet? Hvis
så, hva er det spesifikt moralske og hvilke konsekvenser får det å
se på slik kunnskap som noe spesifikt moralsk? Dette skal vi
diskutere neste gang.
0 Kommentarer