Ny rapport: Mange eldre takker nei til helsehjelp

En ny rapport viser at mange eldre takker nei til hjelp fra kommunen. Helsetilsynet peker på at samtykkekompetansen ofte ikke blir vurdert godt nok.
Over 90 prosent av landets kommuner har svart på Helsetilsynets store undersøkelse om oppfølging av hjemmeboende eldre. Mer enn halvparten mener at forverring i eldres helse kunne vært unngått – hvis hjelpen hadde kommet tidligere.
Pasientene vil ikke
Den vanligste grunnen til at hjelpen ikke kommer, er at pasienten selv sier nei. I tillegg nevnes mangelfull dokumentasjon og svikt i kommunikasjonen.
Helsetilsynet mener må kommunene bli bedre på å vurdere om pasienten virkelig forstår konsekvensene av å takke nei – og om pasienten har samtykkekompetanse. Samtidig peker rapporten på at dokumentasjon ofte er mangelfull: Det er uklart hva som blir skrevet ned, hvor det blir skrevet, og hvem som har tilgang til informasjonen.
Landsomfattende tilsyn
Statsforvalterne og Helsetilsynet har gjennomført en stor spørreundersøkelsen som del av et landsomfattende tilsyn. Målet er å undersøke hvordan kommunene ivaretar grunnleggende behov hos eldre som bor hjemme. Undersøkelsen er én av flere aktiviteter i tilsynet, som går over 2025 og 2026.
– Når viktig informasjon ikke er tilgjengelig for dem som gir helsehjelp, eller når samtykkekompetansen ikke vurderes godt nok, kan det føre til at nødvendig hjelp ikke gis i tide, påpeker Helsetilsynet.
Risikoen øker
Funnene peker på flere risikoområder som samlet øker faren for at endringer i helse og funksjon ikke blir oppdaget i tide:
- Viktige områder kartlegges i for liten grad
- Mange tiltaksplaner mangler sentralt innhold
- Pårørende involveres i for liten grad
- Sykepleiekompetanse er ikke alltid tilgjengelig
- Manglende kompetanse svekker evnen til å oppdage forverring
- Informasjon fra fastleger er ofte begrenset
Neste steg i tilsynet er at statsforvalterne gjennomfører systemrevisjoner i utvalgte kommuner, med mål om å vurdere og forbedre tilbudet til denne sårbare gruppen.
94 prosent av kommunene sier de vil bruke resultatene i sitt videre kvalitetsarbeid.















1 Kommentarer
Lita Tobiassen
,Mange av våre samtykkekompetente eldre mangler kunnskap og forståelse for hvorfor de må ta i mot den hjelpen det er vurdert at de har behov for.
Det kan ikke godtas at den gamle mannen som ikke orker å reise seg for å bli med på badet for å skifte bleie og kanskje vaske seg litt ikke vil. Han må forklares at hvis dette ikke blir gjort, kan det bli sår og infeksjoner og smerter og ubehag for ham, og merarbeid for hjemmetjenesten ( og det vil han i alle fall ikke)
Og den gamle damen som ikke vil dusjes fordi søsteren hennes kommer i morgen, må forklares at søsteren din er nesten 90 år og liten og skjør. Det er ikke forsvarlig at hun skal hjelpe deg med dette og det er heller ikke riktig å legge dette på henne.
Hjemmetjenesten har det travelt med høy arbeidsbelastning, og jeg skjønner at det kan være lett å tenke at pasienten ikke kan tvinges. Men sykepleieren eller helsefagarbeidere som er hos pasienten må i større grad ta seg tid til å forklare for pasienten hvorfor han eller hun må ta imot hjelp.
Jeg håper og tror at man er flinke til dette de fleste steder, men ovennevnte situasjoner har skjedd i min familie. Jeg er sikker på at det finnes mange flere eksempler på lignende situasjoner i andre hjem og andre kommuner. Jeg opplever at hjemmetjenesten strekker seg langt med de ressursene de har, men kartlegging av funksjonsnivå og hjelpebehov er ofte mangelfull. Og det kan ikke godtas at hjelp ikke tas imot på grunn av mangelfull kunnskap om konsekvenser.