Simulering
Simuleringstrening i sykepleie er det nærmeste studentene kommer virkeligheten uten å skade pasientene. Simulering kan gi verdifull trening utover ordinær praksis, men kan disse to læringsarenaene uten videre erstatte hverandre?

Simulering er mer effektivt med klare mål
Et scenario som skal simuleres, bør planlegges slik at det er realistisk, troverdig og mulig å leve seg inn i.

«Utvidet virkelighet» gir mer realistisk simulering for sykepleierstudenter
Videoer av ansiktsuttrykk og rennende blod ble projisert på en fysisk simuleringsdokke. «Utvidet virkelighet» gir et mer autentisk læringsmiljø.

– Kan simulering bidra til å løse praksisutfordringer?
– Simulering kan møte den politiske ambisjonen om å utdanne flere sykepleiere samtidig som kvaliteten på utdanningen opprettholdes, eller enda bedre – at den bedres, skriver Olaussen, Rolland og Karlemilsdatter.

Simulering av truende situasjoner kan gi tryggere sykepleierstudenter
Praksisstudenter er sårbare i møte med aggresjonsproblematikk. Trening på deeskalering er i dag lite integrert i sykepleierutdanningen.

Simulering gjør sykepleierstudenter tryggere på å behandle meningitt
Studenter som lærer å behandle pasienter med meningitt gjennom praktisk øvelse, får økt kunnskap og mestringstro. Men simuleringen kan bli enda bedre, viser denne undersøkelsen.

In situ-simulering er nyttig for studenter og praksisveiledere
Simuleringen foregikk på studentenes praksissted. Treningen fikk både studenter og praksisveiledere til å reflektere over egne roller.

– Simulering bør erstatte deler av praksis i sykepleier-utdanningen
– Vi står i fare for å utdanne sykepleiere som ikke har fått tilgang til kvalitetsmessige gode læresituasjoner. Dette er alarmerende, men ikke en uløselig problemstilling, skriver professor Bjørg F. Oftedal.