Arbeidsklær: – Dette har en likestillingsdimensjon som er urovekkende
Klar melding fra sykepleiernes forbundsleder: At ansatte i hjemmetjenesten er skodd for alle fire årstider for arbeidsgivers regning, burde ikke være vanskelig i det hele tatt.
De første ukene av 2024 har bydd på mye vær over hele landet. Det finnes vel knapt en nyhetsredaksjon som ikke har hatt reportasjer om tynnkledde hjemmesykepleiere som kjører seg fast i små elbiler.
– Dette burde ikke være vanskelig
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund (NSF) jobber for at sykepleiere i hele landet skal få fullverdige arbeidsantrekk, verneutstyr og sko tilpasset alle fire årstidene – og tilpasset arbeidsoppgavene de skal utføre.
– Hvorfor er dette med arbeidstøy så vanskelig å få dekket for ansatte i hjemmetjenesten kontra for eksempel teknisk etat?
– Det burde ikke være vanskelig i det hele tatt, sier Larsen.
Og fortsetter:
– Dette har en likestillingsdimensjon som er urovekkende. Dette er en viktig sak som også handler om HMS, smittevern og arbeidsmiljø mer generelt, sier forbundslederen.
– Bør løses nasjonalt
– Hva mener du bør gjøres?
– I hovedsak bør det løses nasjonalt, sier hun.
Larsen foreslår at det for eksempel kunne etableres en felles innkjøpstjeneste for kommunene.
– Profesjonelle innkjøpere kan forhandle frem avtaler som bidrar til kvalitet, god økonomi, bærekraft og forutsigbarhet.
Hun mener det dreier seg om så mange ansatte at kommunene ville hatt stor forbrukermakt og på den måten kunne fått til gode avtaler med leverandører.
– Offentlige arbeidsgivere kunne fint funnet en leverandør som leverte solide, bærekraftige arbeidsantrekk som også oppfylte strenge krav til klima, miljø og arbeidstakerrettigheter, sier Larsen.
– Burde være en selvfølge
Forbundslederen mener det ikke burde være opp til den enkelte kommune å bestemme hva som er arbeidsklær for ansatte i hjemmetjenesten.
– Nødvendig klær som sko og verneutstyr burde være en selvfølge. I utgangspunktet mener jeg at det må kunne lages noen nasjonale rammer med tydelige føringer. De ansatte trenger også ulikt tøy og ulike sko tilpasset skiftende årstider.
– Hvilken minister bør ordne opp her?
– Arbeidsministeren med tanke på de ansattes arbeidsmiljø og HMS. Helseministeren med tanke på smittevern.
Larsen understreker at dette er først og fremst et arbeidsgiveransvar.
– Men når arbeidsgiverne som er offentlige, ikke har fått på plass dette etter så mange år, er det en forsømmelse som må tas tak i av ansvarlige myndigheter, sier Larsen.
Slik svarer departementet
Sykepleien har sendt spørsmål til arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap). Spørsmålene ble ikke besvart, men vi fikk en generell kommentar fra statssekretær Per Olav Skurdal i Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Han sier at arbeidsmiljøloven er helt klar på at alle som er i arbeid, skal ha et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
– Dette gjelder uavhengig av om de jobber i hjemmesykepleien, teknisk etat eller andre steder – og naturligvis uavhengig av kjønn, sier han.
– Alle ansatte som er eller kan bli eksponert for faktorer som ikke tilfredsstiller et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, skal få utlevert arbeidstøy av sin arbeidsgiver, slår Skurdal fast.
0 Kommentarer