fbpx – Hvorfor ikke kaste oss ut i felt? spør studenten som ikke får praksis Hopp til hovedinnhold

– Hvorfor ikke kaste oss ut i felt? spør studenten som ikke får praksis

Student Frode Smith

Pandemien setter stopp for praksisperioden til Frode Olav Smith, som går 2. året sykepleie ved Lovisenberg Diakonale Høyskole (LDH).
 

Smith gledet seg til å gå ut i kirurgiskpraksis denne uken. Grunnet stort utbrudd av covid-19 og mange ansatte i karantene på Lovisenberg Sykehus, får han og noen andre medstudenter ikke praksis inntil videre. Istedenfor har de fått en oppgave.

– Vi synes det er veldig frustrerende å få en oppgave, istedenfor praksis, sier Smith som også er tillitsvalgt for klassen.

Kirurgisk problemstilling

Den teoretiske oppgaven skal erstatte 8 dager i praksis (60 timer). Alle studentene har fått den samme oppgaven, som skal løses individuelt og leveres over påske:

Kari Hansen er født i 1965. Hun er gift, har to barn og er i full jobb. Hun røyker 10 sigaretter daglig, er tidligere frisk og i god form. Hun legges inn som ø-hjelp på gastrokirurgisk avdeling natt til i dag med akutt abdomen og spørsmål om ileus. CT abdomen bekrefter diagnosen mekanisk ileus og det bestemmes at pasienten må opereres innen få timer.

Blant annet skal studentene gjøre rede for pre-, per- og postoperativ sykepleie. Observasjoner og tiltak i behandling og medisiner til pasienten. De skal også forklare hvilke læringsutbytter fra emne 8A som i særlig grad blir anvendt i dette caset. Se hele oppgaven under.

 

Smith reiser til fjells når praksis ikke kan gjennomføres. Foreløpig har han satt seg inn i problemstillingen og forberedt seg mentalt.

Villig til å flytte

– Jeg vil gjerne understreke at skolen gjør det de kan. LDH er en kjempebra skole med godt undervisningsopplegg, sier Smith.

Jeg er villig til å dra opp til Finnmark i morgen, hvis det hadde vært mulig.
Frode Smith, sykepleiestudent

Han forteller at veiledere ved skolen er fortvilet og jobber med alternative løsninger for studentene.

Skolen oppfordrer studentene til å søke praksis andre steder. Smith har vært i kontakt med flere sykehus.

– Jeg er villig til å dra opp til Finnmark i morgen, hvis det hadde vært mulig, sier Smith.

Høyskolen vil kommer med ny informasjon til studentene over påske om hva som skjer videre med de neste 6 ukene.

– Dessverre er det ikke mulig å ta igjen denne erfaringen på et simuleringssenter.

Et annet aspekt er den sosiale biten, mener Frode Olav Smith.

På sykehuset hadde studentene kunnet gå på jobb og treffe mennesker i henhold til smittevernreglene.

– Nå blir det å sitte alene igjen, sier han.

Unik læringsprosess

– Hvorfor ikke kaste oss ut i felt? Med beskyttelsesutstyr er vi en ressurs, og det vil være en unik læringsprosess å jobbe under smittevernbegrensninger, sier Smith.

Han mener det vil lette på arbeidstrykket til sykepleierne som har stått lenge under press. Selv om studentene må ha oppfølging av veileder, vil de være ekstra personell.

Det er jeg som vil føle at kunnskapen mangler.
Frode Smith, sykepleiestudent

Smith forteller at sykepleie bachelor var mye tøffere enn han hadde trodd. I forrige praksisperiode så han nytten av den kunnskapsbaserte praksisen.

Han er ikke direkte redd for at fremtidige arbeidsgivere vil reagere på at praksisen ikke er fullstendig.

– Det er nok forståelse for at pandemien satt begrensninger. Det er jeg som vil føle at kunnskapen mangler, sier Smith.

Høyskolen gjør det de kan

Espen Gade Rolland, studieleder ved Lovisenberg Diakonale Høyskole, svarer Sykepleien på spørsmålet om hvordan skolen håndterer situasjonen.

Han forklarer at det er helseforetakene eller kommunene som tilbyr praksisplasser, og skolen er derfor helt avhengig av et tett samarbeid med ulike tjenestesteder for gjennomføring av praksis. Med dagens situasjon i pandemien har skolen dessverre, som for ett år siden, mistet eller fått utsatt flere praksisplasser, blant annet innen kirurgi. 

– Vi gjør det vi kan for å kunne tilby studenter praksisstudier og tilfredsstille myndighetskrav. Skolen prioriterer å finne gode læresituasjoner sammen med studenter og veiledere for å sikre at studentene oppnår de læringsutbyttene som er beskrevet i emnet. Vi har som hovedmål at studentene opprettholder normal studieprogresjon, og at vi unngår permitteringer, sier han.

Der de har fått frafall av praksisplasser, har skolen utarbeidet skriftlige arbeidskrav som kan erstatte deler av praksisstudiet, og de er tydelige på at det ikke erstatter hele praksisperioder, med kun teoretiske arbeidskrav. Disse kirurgiske arbeidskravene ble utarbeidet av en nasjonal gruppe våren 2020, da pandemien startet, nettopp for å sikre progresjon og å unngå avbrutte studieløp. 

Fakta
Læringsutbytte
  • Det settes ikke mål for de ulike praksisarenaer som kirurgisk, medisinsk, psykiatri og så videre, men læringsutbytte er fordelt på kompetanseområder. Studentene har ikke de ulike praksisperiodene på likt. Noen har kirurgisk praksis 2. studieår og andre 3. studieår. 
  • I tillegg har de fleste studenter også egne læringsutbytter lokalt. 
  • Se nasjonal oversikt på Lovdata her.

Kilde: NSF student

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse