fbpx Vil sykehuset ha kvinnelig sykepleier og mannlig kommunikasjonssjef? Hopp til hovedinnhold

Vil sykehuset ha kvinnelig sykepleier og mannlig kommunikasjonssjef?

Bildebruk i annonser
BILDEBRUK: I en annonse på Facebook bruker Finnmarkssykehuset bilde av en kvinnelig sykepleier for å representere sykepleiere, mens i en annonse hvor det søkes etter kommunikasjonssjef, brukes et styrerom med menn. Foto: Collage/Sykepleien

Dette er Finnmarkssykehusets stillingsannonser for sykepleier og kommunikasjonssjef. Uheldig bildebruk, mener forsker.

Annonsene har Finnmarkssykehuset lagt ut på Facebook. Der brukes et bilde av en kvinnelig sykepleier for å representere sykepleiere, mens i annonsen hvor sykehuset ønsker å rekruttere en kommunikasjonssjef, brukes et styrerom der utelukkende menn er til stede.

Ingvil Hellstrand, førsteamanuensis ved Nettverk for kjønnsforskning ved Universitetet i Stavanger,  sier til NRK at hun mener det er uheldig å bruke slike bilder i annonser:

– Disse bildene assosierer man med helt spesifikke kvaliteter. Så man har da implisitt sagt noe om hvem disse jobbene egner seg for. Man vil assosiere til et yrke, men man glemmer all den konteksten denne type bilder har med seg, sier Hellstrand.

Blikkfang

Kenneth Grav, avdelingsleder HR for personal ved Finnmarkssykehuset, sier at bilder brukes som blikkfang i annonsene som postes på Facebook.

– Alle annonsene lages av et eksternt firma. På sykehusets nettside legges det ut mange annonser, og der bruker vi ikke bilder, forteller Grav.

Det var  NRK Finnmark som først skrev om annonsene.

Etter at NRK publiserte saken, har sykehuset vært i dialog med annonsebyrået om bildebruk, uten at dette har ført til noen endringer så langt.

– Vi må ikke kimse av bildebruken, for det er annonsene som gir søkere, sier Grav.

Ikke bevisst valg

Han påpeker at det ikke var et bevisst valg fra sykehusets side å utforme annonsene på denne måten.

– Vi er bevisst på kjønnsfordeling, sier han.

– Har vi søkere med lik kompetanse, ser vi på balansen. I kommunikasjonsavdelingen har vi per i dag en kvinne og en mann. Det vil vise seg hva vi ender opp med når vi nå ansetter en ny sjef. I foretaksledelsen er sykehuset kvinnedominert, sier Grav.

– Jeg ser at andre sykehus noen ganger bruker egne ansatte i annonsene, «kom og jobb hos oss». Der vi har mulighet, bruker også vi egne bilder, men vi har dessverre ikke tilgang til så mange bilder som passer til alle annonsene. Derfor bruker vi ofte bilder fra byrået for å supplere.

– Dessverre gir illustrasjonsbilder fra bildebanker ofte inntrykk av iscenesatte situasjoner, og mennesker som ikke jobber i helsevesenet, sier Grav.

Les ogsåSykepleierutdanningene kan lære av NTNU