Syke av å jobbe alene
- Pleiepersonell jobber mye alene. De har få muligheter til å møtes og diskutere arbeidet, og det oppstår fort en form for ensomhet mellom dem, sier arbeidsforsker Nina Amble ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Førstkommende tirsdag disputerer Nina Amble med dr.philosavhandlingen Mestring og organisering i arbeid med mennesker ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse på NTNU.
Vanskelig å be om hjelp
Arbeidet i pleie- og omsorgstjenesten gir hver dag en rekke utfordringer som det ikke finnes noen enkel oppskrift for å løse. Noen ganger er det pasienter og pårørende som er spesielt krevende, andre ganger er utfordringen å lede et skift med minimumsbemanning.
– De som arbeider med mennesker blir satt personlig på prøve i mye sterkere grad enn i annet arbeid, og er derfor mer sårbare. Samtidig synes mange det er vanskelig å be om hjelp fra kolleger, og føler seg ofte maktesløse og isolerte, sier Nina Amble.
Hun er ikke overrasket over at helse- og sosialtjenester har høyest sykefravær blant næringene i Norge.
Mer oppgavefellesskap
Ambles studie Mestring og organisering i arbeid med mennesker viser at refleksjon rundt egne arbeidsoppgaver øker mestringsgraden og dermed trivselen.
Sammen med forsker Elisabeth Gjerberg ved Universitetet i Oslo har hun utviklet og prøvd ut et refleksjonsverktøy for mestring i pleie- og omsorgssektoren.
– Folk liker å snakke om jobben sin, og det handler om å organisere arbeidet slik at kolleger kan dele erfaringer. Vi må organisere for mer oppgavefellesskap, sier Amble.
Hun mener eldreomsorgen i Norge står i en særstilling sammenlignet med de andre landene i Norden, fordi vi har ledere med ansvar for mange ansatte i små deltidsstillinger. Når ledelsen er overbelastet er det lett for at gode tiltak som utvikling og læring faller mellom to stoler, mener Amble.
Ulike mestringsstrategier
Avhandlingen til Nina Amble bygger på tre handlingsorienterte forskningsprosjekter; et i lufttransport og to i kommunal helsetjeneste.
– Jeg oppdaget at ansatte hadde forskjellige strategier for å løse vanskelige situasjoner. Noen mestret disse veldig bra, og opplevde glede da de fikk det til, forklarer Amble.
Sammen med Elisabeth Gjerberg har Amble registrert fire ulike strategier ansatte bruker for å løse vanskelige situasjoner. Disse har de kalt dirigent, entusiast, surfer og sjauer:
Dirigenten har et proaktivt blikk, mer kontroll og skjønner når problemer oppstår. De som brukte denne strategien mest, rapporterte høyere trivsel. Ansatte i denne gruppen er også flinke til å lære av andre, og de klarer å sette grenser.
Surferen velger å distansere seg og sender problemene videre. De opparbeider en form for kynisme og overlevelsesstrategi.
Sjaueren mener selv at de vet hvordan alt skal gjøres. De reflekterer ikke over arbeidet sitt, og er ”helten i sin egen verden”.
Entusiasten er velmenende og vil bli godt likt, men står i fare for å bli utbrent. De har følelser inni seg som de ikke viser, og vet ikke hva de gjør feil.
0 Kommentarer