Fra "åpen retur" til mobil
- Det er et sjokk å få beskjed om at man har fått kreft. Ofte glemmer pasientene mye av den viktige informasjonen de får når de er på sykehuset. Da er vår åpne kontakttelefon et viktig bindeledd mellom den syke og spesialisthelsetjenesten på sykehuset, sier avdelingsleder Solveig Zerener på Gastrokirurgisk poliklinikk. Hun har ansvaret for kontakttelefonen sammen med spesialsykepleierne Reidun Gustavsen og Anne Rita Melvold.
Mestre hverdagen
En evaluering av kontakttelefonen over en tomåneders periode
viser at mange pasienter som har fått kreft trenger ekstra hjelp
til å håndtere både fysiske, mentale og sosiale utfordringer som
kan oppstå i forbindelse med sykdommen. Kontakttelefonen gjør at
man oppdager, og kan bidra til å forhindre problemer som
infeksjoner, underernæring og forstoppelse på et tidlig stadium.
- Mange pasienter trenger bare noen å snakke med, så klarer de resten selv. Hele poenget er å hjelpe dem til å mestre hverdagen med en alvorlig sykdom, sier Reidun Gustavsen.
Spare penger
Gastrokirurgisk avdeling hadde opprinnelig et "åpen retur"
tilbud til alle opererte pasienter. Det innebar at de kunne komme
tilbake til sengeavdelingen ved akutte behov. Tilbudet ble lagt ned
på grunn av innstramninger.
- Det var da vi fikk ideen til kontakttelefonen, sier Anne
Rita Melvold.
Ikke bare pasientene tjener på tilbudet. Ifølge
avdelingsoverlege Bjørn Atle Bjørnbeth sparer sykehuset mange
penger på å bruke en kontakttelefon. Antall gjeninnleggelser er
blitt redusert fordi mange pasienter nå klarer å mestre hverdagen
selv med litt ekstra hjelp via telefon.
Alle pasienter som kommer til Gastrokirurgisk avdeling får nummeret til kontakttelefonen før de forlater avdelingen etter første konsultasjon.
0 Kommentarer