Flere studenter - en trussel for kvaliteten

Regjeringen foreslår at 1000 av de nye studieplassene blir fordelt til lærerutdanning, førskolelærerutdanning og videreutdanning i barnehagepedagogikk.
I tillegg skal 850 nye studieplasser gå til helse- og sosialfaglige utdanninger.
Statsråd Tora Aasland sier at hovedvekten av disse sannsynligvis vil gå til sykepleie. Basisbevilgningene skal økes med 80 millioner kroner.
Høgskolen i Oslo skal øke opptaket med 350 studenter fra høsten av.
NSF Studentleder, Tone Moan, er svært bekymret for hvilke følger
økt studenttall har for kvaliteten på utdanningen. - Det er hyggelig at mange ønsker å bli lærer og sykepleier og
at antall søkere øker. Alle er vel enig i at behovene for begge
disse gruppene er store. Men jeg blir mildt sagt forundret når
regjeringen foreslår 850 studieplasser uten en plan for hvordan
kapasitetsproblemene skal løses, sier hun. Moan sier sykepleierutdanningene ikke er i stand til å gjøre mer
med de midlene de har i dag. Sykepleierutdanningenes faglige lederforum (Sufal) sendte for en
ukes tid siden et brev til Kunnskapsdepartementet (KD) hvor de
redegjør for den pressede situasjonen sykepleierutdanningene
står i. - I brevet er Sufal positive til å hjelpe regjeringen
med å utdanne nok sykepleiere for å møte behovene. Men de
trenger økte bevilgninger og tid til å forberede seg på økte
studenttall, dersom ikke dette skal gå ut over
utdanningskvaliteten, sier Moan. Hun er forundret over at regjeringen etter slike sterke signaler
fra flere hold, likevel bare opprettet 850 nye studieplesser i
en håndvending. - Nå har vi meldt i fra i alle kanaler om utfordringene
høgskolene sliter med. Kullene er mange steder allerede for store,
å finne praksisplasser er en utfordring. Vi forventer at
regjeringen nå følger raskt opp med en plan for å løse de
problemene sykepleierutdanningene sliter med, sier Moan. Hun forventer også at regjeringens evaluering av
finansieringssystemet vil føre til at skolene som utdanner
sykepleiere får bedre betalt per student. Tone Moan mener mye kan løses på behovssiden. - I dag utdannes det mange sykepleiere. Et stort problem er at
arbeidskraften deres ikke utnyttes godt nok. Nyutdannede har
problemer med å få 100 prosent stillinger. Det er også et problem å
få fast jobb, sier Moan. Moan har i dag vært i møte med Statsråd Tora Aasland sammen med
forbundsledelsen i NSF. Hennes umiddelbare kommentar etter møtet,
var at Statsråden fremstår som lydhør ovenfor de utfordringer
sykepleierutdanningen står oppe i. Moan håper dette er starten på
en positiv dialog som kan føre til økt politisk satsing på
kvalitetssikring av sykepleierutdannelsen. - Hva er din reaksjon på regjeringens forslag? - Hele landets sykepleierutdanninger sliter med å få gode nok
praksisplasser. Kullene i dag er så store at vi allerede er presset
til hva som er forsvarlig i forhold til kvaliteten. Skal vi få enda
flere studenter, blir det en betydelig utfordring å holde kravene i
rammeplanen, sier instituttleder ved sykepleierutdanningen ved
Høgskolen i Bergen, Sissel Tollefsen.
Mange høyskoler sliter med å holde seg innenfor sine
budsjetter. - Jeg er bekymret for hvordan ressursene brukes.
Sykepleierutdanningen må ikke være en melkeku for høyskolene, sier
hun. - Forslaget slik det nå foreligger er i verstefall ytterligere
en trussel for kvaliteten på norsk sykepleierutdanning, sier
Tollefsen.
Brevet fra Sufal: Her er brevet som Sufal sendte KD til KD: Uttalelse fra sykepleierutdanningens faglige lederforum- SUFAL -
innspill til Utdanningsdepartementets evaluering av
finansieringssystemet for høgere utdanning Under SUFALs vårmøte på Høgskolen i Bodø, 17 april 2009, hvor 23
sykepleierutdanninger var representert, ble det uttrykt en samstemt
bekymring for den økonomiske situasjonen ved landets
sykepleierutdanninger. Bakgrunnen for dagens anstrengte økonomi er
knyttet til de endringer som har skjedd i utdanningen med en stadig
økning av utgifter over mange år, men med uendrede økonomiske
rammer. Driften av landets sykepleierutdanningene tar utgangspunkt
i de sentrale føringene vi får bl a gjennom krav i gjeldende
Rammeplan og Nokuts kriterier. Rammeplanen stiller store krav til sluttkompetanse hos
nyutdannede sykepleiere som skal ut i et komplisert helsevesen, den
krever bl a jevnlig tilstedeværelse i praksis av lærestedets
utdanningspersonell. For å møte disse kravene må utdanningene
anvende pedagogiske læringsformer med tett oppfølging gjennom
individuell veiledning i praksis. For å forberede studentene på en
krevende praksis, må utdanningsstedene legge opp til mye
ferdighetstrening, noe som krever oppdaterte og velutstyrte
øvelsesavdelinger og kompetente veiledere. Dette er kostbart. Sykepleierutdanningene har de siste årene satset mye på å innfri
Nokut`s krav om 20% førstekompetanse. Dette har resultert i en
sterk økning i lønnsutgifter ved alle høgskolene i sektoren uten
økte bevilgninger. Det er et uttalt behov for kompetansehevende
tiltak i helsesektoren, og det er knyttet forventninger til
utdanningsstedene om å bidra her. Muligheten for å kunne møte disse
behovene, er etter vårt syn ikke tilstede innenfor de nåværende
økonomiske rammene. Det er godt dokumentert at behovet for sykepleiere vil være
økende i mange år framover. Vår vurdering er at kvaliteten på
utdanningen er en viktig forutsetning for å rekruttere dagens
ungdom til å satse på en sykepleierutdanning. SUFAL ser økte
bevilgninger til sykepleierutdanningene som en forutsetning for å
kunne innfri de sentrale føringene vi er pålagt, og derved kunne
bidra med å møte behovet for økt kompetanse i sektoren. Kjeller, 8. mai, 2009 På vegne av SUFAL
Slik foreslår regjeringen å fordele studieplassene på
høgskolene:
Bekymret
Sprengte skoler
Savner en plan
Gi folk full jobb
Lydhør statsråd
Reaksjon fra Bergen
Vil ikke være melkeku
Kirsten Vistnes
leder
Mest lest
Forskningens ABC
Alt du trenger for å finne, forstå og bruke forskning i sykepleieutdanningen.
0 Kommentarer