Therese Daleng Bjørnnes
UniversitetslektorDet helsevitenskaplige fakultet, Institutt for helse- og omsorgsfag, UiT Norges arktiske universitet, Harstad Send e-postInnlegg av Therese Daleng Bjørnnes som universitetslektor:
Studentaktiv læring gjør sykepleierstudentene bedre forberedt på klinisk praksis
Geriatriske pasienter stiller høye krav til sykepleiernes kompetanse og helhetlige forståelse. Casebasert undervisning hjelper studentene med å møte utfordringene.
Sykepleiere opplever svikt i samhandlingen rundt pasienter med demens
Hjemmesykepleien har ofte dårlige rutiner for å passe på at pasienter med demens får den oppfølgingen de trenger når de skrives ut til hjemmet.
Hjemmesykepleiens utvikling: Er vi på rett vei i demensomsorgen?
Hjemmesykepleien står overfor store utfordringer. En løsning kan være å danne spesialiserte grupper.
Hvorfor slutter sykepleiere i yrket?
For å rekruttere nye sykepleiere og beholde dem vi har, trenger vi en helsetjeneste som gir minst mulig moralsk stress.
Organisatorisk arbeid i hjemmesykepleien oppleves som ekstraarbeid
Organisatoriske arbeidsoppgaver i hjemmesykepleien blir ikke formelt dokumentert. Arbeidsoppgavene bør anerkjennes på lik linje med klinisk arbeid.
Sykepleiere opplever verdikonflikt og krysspress hos hjemmeboende med demens
Sykepleiere står overfor vanskelige valg i arbeidshverdagen når de må prioritere hvem som skal få hjelp, og hvem som skal få hjelp først.
Undervisningsplaner kan sikre studentaktiv læring på sykepleierutdanningen
Ansatte opplevde at studentaktive læringsmåter bidro til å gjøre studentene tryggere og mer motivert.