Åpent brev til forbundsstyret i Norsk Sykepleierforbund
Vi som underskriver denne henvendelsen, er sykepleiere som ønsker at NSF mer aktivt fordømmer overgrepene staten Israel utfører mot sivile palestinere og helsearbeidere både i Gaza og den okkuperte Vestbredden.
Siden oktober 2023 har vi sett folkerettsstridige, målrettede angrep på sykehus og sivile i Gaza. Over 50 000 palestinere er døde, majoriteten er kvinner og barn, mer enn 105 000 er skadet. I ly av disse forferdelige krigshandlingene har staten Israel og bosetterne med støtte fra det israelske militæret trappet opp angrep og fordrivelse på sivile på Vestbredden.
Lege og leder i Norwac, Erik Fosse, sa i et intervju desember 2023: «Det er noe veldig spesielt ved et land som for å berge sin egen sikkerhet må drepe tusen barn i uka». Sommeren 2024 uttalte FN at det ikke var noen trygge steder i Gaza. Dette er nå snart ett år siden. Mandag 17.mars 2025 ble den dødeligste dagen for palestinske barn: 174 barn ble drept. Syv skoleklasser med fremtidshåp og drømmer ble brutalt drept i løpet av en natt. Dette er grove krigsforbrytelser! (1)
(1) Klassekampen 20.03.25
19. januar 2025 inngikk Israel og Hamas en flerfaset våpenhvileavtale. Fase 1 varte i seks uker. Israel nektet så å gå videre til fase 2 og brøt våpenhvilen. Igjen er palestinerne i Gaza – og israelske gisler - utsatt for bomberegn. Israels krigshandlinger har eskalert ytterlig, over 350 palestinere er drept i nye luftangrep på Gazastripen. Det er vanskelig å forestille seg hvordan et allerede ødelagt helsevesen i Gaza skal håndtere det enorme antall skadde og drepte de igjen står overfor.
Det er rapportert fra de ulike hjelpeorganisasjonene om grove brudd på Genèvekonvensjonenes prinsipper om medisinsk nøytralitet og humanitærrett. Dette er regler som skal beskytte helsepersonell i krig.
NTB rapporterte for få dager siden at Palestinsk Røde Halvmåne har funnet 14 døde etter angrep fra det israelske militæret (IDF) på flere ambulanser søndag 23. mars. Nå er tallet 15. De bar alle uniformer og oransje vester, og de fire ambulansene fra Palestinsk Røde Halvmåne var tydelig merket. Det samme var ambulansen som tilhørte sivilforsvaret og et FN-kjøretøy. IDF innrømmet lørdag 29. mars at de skjøt mot ambulansene etter å ha identifisert dem som «mistenkelige kjøretøy»!
Lederen for Den internasjonale Røde Kors- og Røde Halvmåne føderasjonen (IFRC) er opprørt. Det samme er lederen for FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA). Han skriver på X: «Disse drapene har blitt en rutine i Gaza. Dette kan ikke bli den nye normalen. Noen må stilles til ansvar. Internasjonal humanitærrett gjelder for alle, uansett unntak.»
Norges Røde Kors er også rystet over drapene og over at Israel i nesten en uke lot alle leve i uvisshet om det som hadde skjedd. «Vi fordømmer angrepet på det sterkeste. Dette er et forferdelig angrep som rammer Røde Kors og det humanitære arbeidet på Gaza», heter det i en kommentar fra fungerende generalsekretær Simen Saxebøl.
Krigen i Gaza har ifølge palestinske helsemyndigheter så langt krevd 50.399 liv, blant dem minst 16.000 barn. Tusenvis er også savnet og antas å ligge i ruinene av bombede bygninger (2)
(2) 02.04.25: kenneth.kandolf.haug@ntb.no - hege.tannaes-fjeld@ntb.no
Samtidig som staten Israel brøt våpenhvilen, stengte de også grenseovergangene. Gaza er nå hermetisk lukket og strømtilførselen er kuttet. Nødhjelpsorganisasjonene kommer ikke inn med mat, vann og medisiner, anleggene som produserer ferskvann fra saltvann, noe Gaza er helt avhengig av, fungerer ikke uten strøm. Israel har helt fra oktober 2023 tatt i bruk et nytt krigsvåpen: UTSULTING.
Over 1000 leger, sykepleiere, jordmødre og annet helsepersonell er drept og flere er bortført og fengslet uten å ha gjort annet enn å fortsette å utføre sitt arbeid under ekstremt vanskelige forhold. Å se kollegaer bli angrepet, bortført og drept på jobb gjør sterkt inntrykk på oss som leser og ser det i media. Det kan nesten ikke være til å bære for de norske helsearbeiderne som har vært i Gaza for å utføre akutt helsehjelp siden oktober 2023.
FNs uavhengige granskingskommisjon la 13.mars i år fram en rapport som sier hvordan Israel bevisst har angrepet og ødelagt fødeavdelinger og hindret innføring av medisiner for gravide og fødende kvinner i Gaza. Kommisjonens konklusjon er nedslående. Bruken av kjønnsbasert vold øker og de systematiske angrepene på palestinske kvinners mulighet til å gi liv. 12.316 kvinner og 17.861 barn er drept siden oktober 2023. Antallet drepte kvinner og barn i Gaza i løpet av ett år, er det høyest registrerte for noen konflikt i verden de siste 20 årene. (3)
(3) Palestinas statistiske sentralbyrå/Klassekampen 20.03.25
Hvor langt skal staten Israel få lov til å gå mens verden står og ser på? Dette angår oss som vet at disse reglene daglig blir brutt. Dette dreier seg om solidaritet med helsearbeidere og kamp for menneskerettigheter!
NSF har en lang og stolt historie; forbundet var med å starte jordmor-utdanningen på det palestinske sykehuset i Øst-Jerusalem og senere i Betlehem. Og det har vært hundrevis av norske sykepleiere og jordmødre som har vært solidaritets-arbeidere i mange år, både i Libanon og Palestina.
Sykepleiere har klare yrkesetiske retningslinjer å forholde oss til. Der heter det: «Sykepleieren handler i samsvar med profesjonens verdier som respekt, omsorg, rettferdighet, empati, vennlighet, medfølelse, troverdighet og integritet.» Og -: «Sykepleieren lar seg ikke påvirke eller begrense av forhold knyttet til alder, hudfarge, kulturell tilhørighet, etnisitet, funksjonsbegrensninger eller sykdom, og heller ikke kjønn, seksuell legning, kjønnsidentitet, nasjonalitet, politisk overbevisning, språk, befolkningsgruppe, religiøs tro eller livssyn, og juridisk, økonomisk eller sosial status.»
Norske helseteam med leger og spesialsykepleiere har gått foran og vist profesjonssolidaritet i praksis - og et mot det står stor respekt av! De har vært, og er fortsatt våre sannhetsvitner om en brutal og aggressiv krig i Gaza.
Sammen med en rekke land har Norge fordømt og tatt sterk avstand fra folkerettsbruddene staten Israel begår. Senest 2. april har statsminister Støre gått ut med en sterk fordømmelse av drap på 15 hjelpearbeidere, og viser til at målrettet angrep mot humanitære hjelpearbeidere er strengt forbudt i
krigens folkerett. De mange markeringene rundt i Norge viser et landsomfattende engasjement mot krig og overgrep, og for fred, folkeretten og menneskerettighetene.
Vi ønsker å være medlem av et sykepleierforbund som står opp når verdensomspennende rettigheter, regler og konvensjoner brytes så grovt som det vi nå er vitne til. Vi ønsker å være medlem av en fagforening som tar stilling og som viser dette offentlig.
Vi oppfordrer derfor NSF til offentlig å vise handling ved å
1. offentlig fordømme staten Israels angrep på eksisterende og fremtidige liv i Gaza og den okkuperte Vestbredden
2. tilslutte seg og delta i demonstrasjoner/markeringer for Gaza med fane og trommekorps
3. oppfordre fylkeslagene til å vise støtte ved å tilslutte seg arrangementer, stille opp på demonstrasjoner, gjerne med fane og trommekorps
4. ta initiativ overfor de andre helsefagorganisasjonene og UNIO om en felles stormarkering i Oslo
Rapporter fra Amnesty International, Human Rights Watch og FNs spesialrapportør for Palestina er mer enn god nok dokumentasjon for at et slikt engasjement ikke kan stemples som antisemittisme.
At det kan være ulike meninger blant NSFs medlemmer er ikke et godt nok argument for å forholde seg taus. Det er sikkert meningsmangfold i LO også. Vi viser til vedlagte lenke fra landsstyret i Fagforbundet - mars 2025.
Underskrevet av:
Hani Abdulkadir, Omme Laila Ali, Astrid Barkved, Hilde Ramse Berntsen, Anne Merete Bull, Eli Gunhild By, Ada Castracane, Fatime Dehari, Jorun Beck Edvardsen, Johannes Eines, Rønnaug Finnset, Rita Gulliksen, Unni Hembre, Kirsti Henriksen, Lisbet Indrevik, Catrine Buck Jensen, Tom Sigvald Jenssen, Liv Bjørnhaug Johansen, Abdullah Karagøz, Bibbi Kirkebak, Cathrine Krøger, Gro Langslet, Roger Løvås, Eirik Mathiesen, Samira Hussein Mohammed, Anna Mørseth, Kirsten Nesgård, Hedda Bøe Nyhus, Simen Nås, Guri S. Odnakk, Terje Årsvoll Olsen, Line Orlund, Eli Rygg, Anette Rødal, Christine Rødal, Mia Småvik Rørdal, Leyla Abdala Sacad, Sepideh Sadeghi, Deborah T. Salinas, Elisabet Sausjord, Ingvild Mjøen Sausjord, Liv Sæter Sjue, Ragnhild Storstein Spilker, Mari Bakken Standnes, Torhild Strømsnes, Gunlaug Strønen, Goggi Sæter, Halvor Sæter, Anne Søndrål, Camilla Thelle, Turid Tårnesvik, Marthe Christine Valle, Sigrid Wisløff, Amna Zahid
Vedlegg:
https://www.fagforbundet.no/a/382326/om-fagforbundet/fagforbundet-mener…
19 Kommentarer
Ane
,Stiller meg 100% bak dette!!!
Leni Brunborg
,Stiller meg 100% bak innleggsforfatternes ønske om å gjøre mer, dog har NSF allerede gjort det meste som står. Tiden er vel overmoden til å bære palestinaskjerf igjen, og lage en tsunami av demonstrasjoner. Verden kan ikke være tilskuer lenger.
John Eivind Jensen
,Tusen takk til initiativtakerne og alle som har signert. Forbundet kan bli tydeligere. Bombingen av sivile mål i Gaza, inkl. helsearbeidere er godt dokumentert bl.a. av FN og Amnesty International. Helseinstitusjoner er blitt egne mål. Det er staten som står bak, ikke enkeltpersoner. Forbundsleder tar desverre feil når hun sier NSF ikke kan ta stilling til staters handlinger.
Ada Sofie Klingenberg
,Støtter dette 100 % og vet om flere som føler det samme som gjerne ville signert. Visste dessverre ikke om dette brevet før nå.
Takk for støtten! Jeg vet at flere ville ha underskrevet. Det er jo så bra:-) Det startet med Anne Merete Bull og jeg som ønsket å sende en hevendelse. Så hørte flere om dette og slik startet ringvirkningene. Men av tidshensyn måtte vi sette en frist fordi vi ønsket dette sendt innen tirsdag 8.åpril.
Nå får vi vente på forbundsstyrets behandling og håpe på et positivt svar.
Ragnhild Storstein Spilker
,Takk for initiativet Goggi Sæter og Anne Merete Bull og takk for støtte. Jeg er sikker på veldig mange flere sykepleiere gjerne ville ha underskrevet dette brevet.
Heier på dette og håper at andre foreninger blir inspirert til å gjøre det samme.
Samira Elamrani
,Enig og stiller meg 100% bak initiativtakerne om at NSF må gjøre mer. Vi kan ikke tie og late som folkemordet ikke eksisterer! Helsepersonell, barn, kvinner og eldre blir drept åpenlyst. Er dette det nye normalen? Skjer det ik i vår bakgård så later vi som det ik skjer🥺
Det er forferdelig å lese et slikt ensidig dokument. Disse frontsøstrene framstiller det altså som at Israel er angriperen her. Det et en grov løgn. Det hadde ikke vært krig i Gaza nå om ikke Hamas hadde angrepet Israel 7. oktober. Dette er på samme måte som at det ikke hadde vært kriger om ikke araberne hadde angrepet Israel i 1948 eller 1973.
Om folk i Gaza vil leve trygge og fredelige liv, må de snu ryggen til terrorisme, og de må gi opp drømmen om å utslette Israel. I mange år nå har de skutt raketter mot Israel. Jeg har ikke hørt én sykepleier klage på det. Det er trist å se at det er sykepleiere med norske navn som er på terroristenes side. NSF bør aldri drive med utenrikspolitikk på vegne av noen få venstrevridde Israelhatere.
Enig.
Bård Yngve Gullvik
,Godt å lese Arnt Thyve sine tanker om venstrevridde såkalte sykepleiere som ignorerer fullstendig alle de barn og jenter som ble massakrert med de mest grusomme metoder til Palestinernes folkejubel. Det er komplett uforståelig at sykepleiere ignorerer all sorg, smerter og død som er påført uskyldige jøder fra Israel. Ikke et ord om at jødiske babyer og barn, jenter og kvinner, voksne og eldre, som i Palestinernes terrorangrep og fangenskap er voldtatt, halshugd, brent, kvalt, drept av Palestinske terrorister. Disse terrorister vil såkalte "sykepleiere" kreve at NSF skal støtte og hedre? Dette er et jødehat som hylles av sykepleiere? På tide at vi som sykepleiere bekrefter at vi skal hjelpe og støtte alle barn og voksne i krig, uansett bakgrunn, hudfarge og religion.
Svein Svendsen
,Hamas bruker aktivt egen sivilbefolkning som menneskelige skjold i krigføringen med Israel. De har også nylig drept flere palestinere som har protestert mot deres regime på Gaza. Dere har rett at det ikke er to gjevne parter som kriger. Den ene er en terrororganisasjon som stjeler nødhjelp, bruker sykehus og skoler til militært formål og som har som mål å utslette staten Israel. De har sagt åpenlyst at de vil gjøre terrorhandlinger som 7.oktober igjen og igjen. Hva mener dere Israel skal gjøre i en slik situasjon?
Hvordan kan dere ivareta jøder som jobber i norsk helsevesen og pasienter når dere aktivt går inn å støtter opp den andre parten i konflikten? Dere nevner ikke Hamas med et eneste ord. Det viser at dere ikke har forstått hvordan organisasjon Hamas er. Fordømmer dere Hamas sine mord på palestinere og jøder? De har ennå ikke frigjort alle gislene som ble tatt 7.oktober
Kristine
,Stiller meg 0 % bak dette.
NSF skal ikke bli en politisk aktivist organisasjon. Da melder jeg meg ut.
NSF sin oppgave er kun å jobbe for sine medlemmer og yrkesgrupper. Ikke å blande seg inn i politikk.
Øydis Kleppe Bøtun
,Støtter 100 % dette oppropet, det er på tide, vi sykepleiere må støtte de som lider, vi må stå opp for menneskeverd, vi må protestere mot drap på uskyldige barn, kvinner, helsepersonell, journalister og sivile.
Reidar Aunan
,Flott initiativ av Anne Merete Bull og Goggi Sæter!
Norsk Sykepleierforbund må kunne si fra, når ambulansepersonell og helsearbeidere blir bombemål og likvidert i tjeneste
Jan Geir Ollestad
,Det finnes ulike "sannheter" i enhver sak. Kanskje de ivrigste og mest skråsikre burde la seg orientere noe videre enn bare i norske media.
https://www.algemeiner.com/2025/04/10/hamas-uses-ambulances-in-combat-t…
Man finner tilsvarende mange andre steder.
Med hensyn til antall drepte og fordeling av alder og kjønn har Hamas hele tiden løyet, med innrømmer det nå.
https://www.euronews.com/2025/04/03/hamas-run-health-ministry-quietly-r…
Betyr fakta noe i denne konflikten? Neppe. Men man kan jo spørre hva man ville tenkt om media som rapporterer om krigen i Ukraina, fantall falne og om krigens gang, bare ut fra opplysninger fra Kreml. Norske media stoler blindt på opplysninger fra Hamas. Pussig, spør du meg.
Goggi Sæter
,Til orientering.
Dette har jeg skrevet i kommentarfeltet under intervjuet med Lill Sverresdatter Larsen:
Til forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen.
Vårt brev til forbundsstyret skal opp som sak i forbundsstyret.
Det er riktig at NSF har uttalt seg og fordømt vold mot sivile og at helsepersonell skal få utøve sin profesjon i henhold til verdensomspennende rettigheter, regler og konvensjoner
I vårt brev ber vi NSF nå mer aktivt fordømme staten Israels overgrep på Gaza.
Forbundslederen skriver til Sykepleien: «- Som fag- og interesseorganisasjon har vi et verdigrunnlag forankret i menneskerettighetene, sykepleiernes etiske retningslinjer og prinsippet om helsepersonells nøytralitet. Samtidig er vi partipolitisk uavhengige, og vårt mandat er ikke å ta stilling til internasjonale konflikter eller staters handlinger, skriver Larsen.»
I vårt brev viser vi til etiske retningslinjer og mener dette gir grunnlag for å ta et klarere standpunkt. NSF er en politisk organisasjon, men partipolitisk nøytral. Å være partipolitisk uavhengig er jeg helt enig i. Men at vi ikke kan ta et politisk standpunkt mot en overgriper, er jeg uenig i.
Jeg har gjennomgått LM-vedtak, prinsipprogram, formål for NSF og forbundsstyret og kan ikke finne det mandatet forbundsleder viser til.
Det er viktig for den videre debatten at det blir vist til hvilket mandat, når hun skriver: - «.. og vårt mandat er ikke å ta stilling til internasjonale konflikter eller staters handlinger». Eller skrevet på en annen måte. Hvor i NSFs formål, prinsipprogram o.l finnes dette, helt konkret?
I vårt brev ber vi i fire punkter NSF om offentlig å vise handling.
Forbundsleder oppsummerer i tre punkter hva de har gjort:
• publisert en rekke kronikker og innlegg, og reist saker politisk
• oppfordret andre fagforeninger til å gjøre det samme
• deltatt i markeringer og drevet politisk påvirkningsarbeid, blant annet i brev oppfordret norske myndigheter til å ta stilling i konflikten
Jeg vil sette pris på å få lenker som konkretiserer tredje punkt. (forutsetter at dette er offentlige brev)
Astrid Brun
,Det stemmer ikke at det ikke har vært drept flere kvinner og barn i noen konflikt i verden - selv om en artikkel i New York Times hevder dette. I Jemen ble det drept 50 000 barn under 5 år (ja, under 5 år!) hver år fra 2015 - 2021 (altså i alt 250 000 barn under 5 år) ifølge FN-sambandet (les mer på deres norske hjemmeside). Saudi-Arabia, Egypt, Kuwait og flere andre arabiske land bombet skoler og sykehus, for det var der Houthiene - i likhet med Hamas - hadde/har sine kontorer og lagret våpen. Houthiene brukte og bruker i likhet med Hamas barnesoldater, bl a. til å utplassere veibomber. Hvor var indignasjonen fra initiativtakerne og underskriverne da?
Fra des. 2022 til des 2024 ble 600 000 mennesker drept i Tigrayprovinsen i Etiopia, altså 300 000 pr.år, de fleste sivile. Dvs. minst 150 000 kvinner og barn drept hvert år. Ifølge irakiske myndigheter ble ca 1,2 millioner drept i løpet av den amerikanskledete invasjonen og den påfølgende borgerkrigen, altså over 100 000 årlig hvert år i 9 år - og igjen de fleste sivile. Det betyr over 50 000 drepte kvinner og barn hvert år.
Hvis vi skal følge underskrivernes logikk, burde vi altså boikottet USA, Storbritannia, Danmark, Irak, Etipoi, Eritrea, Jemen, Houthiene, Saudia-Arabia, Kuwait, Egypt, Jordan, Iran og enda flere land som har vært aktive krigførende parter i disse krigene - med langt flere drepte kvinner og barn enn på Gaza.
Og når skal vi begynne å fordømme Hamas for å bruke barnesoldater (allerede fra fylte 14 år kan man være fullverdig Hamas-soldat, og man kan starte med opplæring når man er 12, ifølge Hamas selv)? Når skal vi fordømme Hamas for å starte en krig uten å ha bygget et eneste tilfluktsrom for innbyggerne? Når skal vi begynne å fordømme Hamas for at de ikke har sluppet - og fortsatt ikke vil slippe - kvinner og barn ned i tunnelene, hvor det er trygt for alle bomber? Og når skal vi begynne å fordømme Hamas for at de siden 2007 bare har brukt skattepenger, moms og inntekter fra smugling til å kjøpe våpen og til å berike seg selv, istedentfor å sørge for vannforsyning, strømforsyning og utbedret helsevesen i takt med befolkningsøkningen (Gaza har verdens 3. høyeste fødselestall)?
Og når skal vi fordømme FN for å nekte å bygge flyktningeleirer for palestinerne i Sinaiørkenen, altså rett over grensen til Egypt. Da det brøt ut borgerkrig i Libye, satte FN opp flyktningeleire i Egypt og drev disse. Da det brøt ut borgerkrig i Syria, sørget FN for flyktningeleire i både Jordan og Tyrkia. Men FN har altså nektet å sette opp en flyktningeleir for palestinere i Gaza. Hvordan er det mulig??? Og hvor er verdens fordømmelse?
Turidvibe@gmail.com
,Forferdelig..så mye jødehat det fyres opp i bare i løpet av noen få dagerbi Norge. Og folk som.skal være nøytrale i konflikter.
Jeg forstår godt at våre norske jøder flykter fra vårt land. Jødehatet har eksplodert.