Forskning skal gi resultater
Hva tjener samfunnet på din forskning? Dersom svaret er ingenting, er forskningen uinteressant. Regjeringen vil ikke snakke om ressurser og ressursmål i forskningen, men resultater knyttet til ni satsningsområder.
Les også: Klima for sykepleieforskning
I 2009 ble det bevilget 19,7 milliarder kroner til forskning. I stortingsmeldingen "Klima for forskning", konstaterer regjeringen at kravene om at forskningen skal utnyttes til samfunnets beste, øker.
- Det må være en god sammenheng mellom de ressursene som
tilføres forskningen og de resultatene som kommer ut av den, heter
det i stortingsmeldingen.
Åpen forskning
For å sikre tillit til forskningen som gjøres mener regjeringen at den må være åpen. Det vil si at norsk forskning som finansieres av det offentlige må være tilgjengelig for alle. Et viktig tiltak for å få det til, er opprettingen av Norsk vitenskapsindeks (NVI). Det er et felles nasjonalt forskningsinformasjonssystem.
Regjeringens forskningsmål
Høgskoler og Sykehus som skal starte opp forskningsprosjekter, bør sørge for at de kan forankres i regjeringens ni forskningsmål...I hvertfall hvis man vil ha offentlig pengestøtte. Her er regjeringens forskningsmål:
- Å løse globale utfordringer med særlig vekt på miljø-, klima-, hav-, matsikkerhet- og energiforskning
- God helse, utjevne sosiale helseforskjeller og utvikle helsetjenester av høy kvalitet
- Forskningsbasert velferdspolitikk og profesjonsutøvelse i velferdssektorenes yrker
- Et kunnskapsbasert næringsliv i hele landet
- Næringsrelevant forskning innen områdene mat, marin, maritim, reiseliv, energi, miljø, bioteknologi, IKT og nye materialer/nanoteknologi
- Høy kvalitet i forskningen
- Et velfungerende forskningssystem
- Høy grad av internasjonalisering av forskningen.
- effektiv utnyttelse av forskningsressursene og -resultatene
Satser fortsatt på helse
Helseforskning er det fagområdet som har vokst raskest i Norge etter 2003.
Regjeringen vil gjerne ha mårettet forskning som direkte fører til resultater samfunnet kan bruke. Men hva med kvaliteten?
Regjeringen mener at innføringen av resultatbaserte finansieringssystemer både i universitets- og høgskolesektoren, instituttsektoren og i helseforetakene i seg selv fremme kvalitet.
- Hva mener du om det?
- Jeg mener ikke det, og jeg er usikker på om Regjeringen mener det. Forholdet mellom resultatfinansiering og forskningskvalitet er eventuelt indirekte. Publiseringsindikatoren påvirker institusjonene til å prioritere å gi de ansatte gode forskningsvilkår. De følgende fem punktene oppsummerer mine observasjoner av de viktigste virkningene så langt av innføringen av publiseringsindikatoren i norsk forskning, sier forsker og leder for arbeidsgruppen Norsk Vitenskapsindeks, Gunnar Sivertsen ved NIFU STEP:
- Det er generelt blitt mer fokus på og prioritering av de ansattes forskningsvilkår
- Forskning oppfattes i større grad som et felles, ikke bare et individuelt ansvar
- Nye publikasjoner får intern oppmerksomhet og anerkjennelse ved institusjonen, ikke bare ute blant fagfeller
- Vitenskapelige standarder og publiseringsmønstre kan nå i større grad enn før diskuteres på tvers av fag- og avdelingsgrenser
- Ledelse av forskningen kan forbedres gjennom bedre oversikter over forskningsaktivitetene
Hele finansieringssystemet for universiteter og høgskoler, er under evaluering. Resultatet av evalueringen er ventet i begynnelsen av januar 2010.
Forskning er løsningen
I stortingsmeldingen, Klima for forskning, er meldingen fra regjeringen klar. Forskningen som gjøres i Norge skal løse de fleste utfordringer:
- Gjennom publisering, kommersialisering og annen
samfunnskontakt skal forskningsresultater bidra til verdiskaping,
løse konkrete samfunnsutfordringer, utvikle nye produkter og
videreutvikle forskningen og den forskningsbaserte undervisningen,
står det å lese.
Etterprøve forskning
- For at folk skal ha tillit til forskning og forskere, mener regjeringen det er viktig at alle har tilgang til forskning som er publisert. Det er også et viktig poeng for å kunne etterprøve forskning som er gjort. (Det siste har jeg en mer nyansert mening om, se Bok & Bibliotek nr. 2,2009. Du behøver ikke la meg uttale meg om dette.
Enkle mål eller indikatorer på at et lands forskningsresultater utnyttes effektivt finnes ikke, mener regjeringen.
Ofte er siteringer benyttet som en indikator på vitenskapelig
innflytelse. Gjennomsnittlig antall siteringer av et lands
publikasjoner blir sett på som et indirekte uttrykk for
oppmerksomheten - eller utnyttelsen - disse får i det
internasjonale vitenskapelige samfunn. Norge har gått fra en
posisjon under verdensgjennomsnittet på begynnelsen av 1980-tallet
til en 9. plass i verden og godt over verdensgjennomsnittet i 2007.
To veier til fri tilgang
Det finnes hovedsakelig to veier til åpen tilgang til vitenskapelige artikler:
- Det ene er tilgangsåpne tidsskrifter ( open access-tidsskrifter).
- Den andre veien til åpen tilgang er at forskerne legger ut publiserte artikler i åpne, elektroniske arkiver, såkalte vitenarkiver.
Stadig flere mener at en modell som innebærer at det offentlige må kjøpe tilbake forskning som de selv har finansiert, er problematisk og hindrer optimal spredning av forskningsresultater.
Fakta om Norsk Vitenskapsindeks:
| ||||
Vinteren 2008 oppnevnte Kunnskapsdepartementet en nasjonal arbeidsgruppe. Gruppen skulle legge frem forslag til hvordan etablere en felles database for vitenskapelig publisering for universiteter, høgskoler, helseforetak og forskningsinstitutter. Departementet ba samtidig om at arbeidsgruppens arbeid ble organisert som et prosjekt i regi av NIFU STEP. Prosjektet har resultert i en enstemmig innstilling. |
Tabell 2.2 Tabell 2. Fordeling av vitenskapelig publisering mellom systemene Forskdok og Frida etter institusjonstype i U&H-sektoren. Andel av publiseringen er beregnet som andel av institusjonenes publiseringspoeng gjennom de tre årene 2005-2007. | ||||
Institusjonstype | Forskdok | Andel av publisering | Frida | Andel av publisering |
Universitet | 3 | 6,8 % | 4 | 75,8 % |
Vitenskapelig høgskole | 7 | 6,2 % | 0 | |
Statlig høgskole | 25 | 8,3 % | 1 | 1,9 % |
Privat høgskole | 12 | 0,9 % | 0 | |
Sum | 47 | 22,2 % | 5 | 77,7 % |
0 Kommentarer