fbpx Svarer på pasientspørsmål Hopp til hovedinnhold

Svarer på pasientspørsmål

Sykepleier Liv Torunn Rundhovde er pasienthjelper og yter gratis hjelp til pasienter, pårørende og helsepersonell i Helse Vest.

Pasienthjelperen er et tillegg til ordningen som gjelder hele landet under Fritt Sykehusvalg. Denne tjenesten ble opprettet i 2007 som et alternativ i Vest. Årlig mottar Liv Torunn Rundhovde i overkant av 2 000 telefoner.

 

Hvem gjør hva

Rundhovde forteller at folk flest ikke vet hva Nav tar seg av, eller hvem i kommunen eller spesialisthelsetjenesten de kan få hjelp av i helsespørsmål.
 - Det er først og fremst pasienter som ringer. Jeg får spørsmål om hvilket sykehus de bør velge med tanke på ventetid, kompetanse og kvalitet. Mange lurer på behandling i utlandet eller en bestemt operasjonsmetode utført på privat sykehus. De spør gjerne hvor mye de har krav på å få dekket, sier hun.

 

Hele landet

Fritt sykehusvalg er en tjeneste i regi av Helsedirektoratet som yter kontaktinformasjon på landsbasis. Regionen Helse Vest, har en kontaktstilling, pluss Liv Torunn Rundhovde. Helse Sør-Øst har fem stillinger, Helse Nord har to halve og Helse Midt Norge har en stilling.

Jan Edvard Gjersvoll arbeider i Kontakttelefonen for Helse Vest, men svarer også på spørsmål fra hele landet, der hvor det er behov.

 

Klagesaker

Kontaktinformasjon kan ikke skaffe timer til pasienter, eller hjelpe med en klage. Men de formidler videre, og kan også bidra med å flytte på saker.
Hvis en pasient føler seg dårlig behandlet formidler Kontaktinformasjonen de muligheter som finnes til å gå videre med saken. Pasient- og brukerombudet er riktig organ for klagesaker. I noen sammenhenger kan også Helsetilsynet og Norsk pasientskadeerstatning være aktuelt.



Bytte sykehus

 - Hvis en pasient står på venteliste på et sykehus og ønsker å bytte til et annet, ber vi om at det blir gjort. Det blir mottatt som en vanlig henvendelse til sykehuset etter rekvisisjon fra legen, sier Gjersvoll.

Også helsepersonell ber om råd. Årlig kommer det nærmere 20 000 spørsmål på landsbasis. De fleste henvendelser er fra pasienter. Det hender at sykepleiere ber om hjelp, for eksempel til å flytte en sak, når det er lang ventetid for pasienten på et sykehus.

Enkelte fastleger henvender seg om operasjoner, leddproteser og sjeldnere ting med lang ventetid.
 - Vi undersøker ventetiden for sykehusene, slik at vi kan flytte saken der hvor det er kapasitet, sier Jan Edvard Gjersvoll.

Gratis Rådgivning alle hverdager:
Kontaktinfirmasjon Pasienthjelperen i Helse Vest: 800 41 005   kl. 08 – 15
www.pasienthjelp.no

Kontaktinformasjonen Fritt Sykehusvalg (i regi av Helsedirektoratet): 800 41 004 kl. 08 – 15
www.frittsykehusvalg.no

 

 

















0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse