– Altfor ofte blir spesialistene sittende og vente
Sykehuset Østfold vil varsle pasientene med en ekstra SMS – dagen før de har time. Et gebyr på 1500 kroner blir straffen om man ikke dukker opp.
I 2022 var det mer enn 6400 pasienter som ikke møtte opp til avtalt time på Sykehuset Østfold. 45 000 avbestilte timen. Antall avbestillinger på grunn av covid-19 er ikke tatt med i dette tallet.
Nå vil sykehuset SMS-varsle pasientene dagen før de har time. Fra før får pasienten et SMS-varsel tre dager i forveien.
Gebyret for å ikke møte opp til timen er 1500 kroner fra nyttår, med unntak av pasienter inne psykiatri og rus, det forblir på 375 kroner, skriver sykehuset på hjemmesiden.
Håper SMS hjelper
– Vi ønsker å gi alle pasienter best mulig behandling og oppfølging, og da er det viktig at pasientene møter opp til avtalt time eller gir tidlig beskjed dersom timen må endres. Vi håper at enda en påminnelse på SMS vil hjelpe, sier fagdirektør Helge Stene-Johansen.
Under pandemien måtte mange planlagte behandlinger, undersøkelser og operasjoner på sykehuset utsettes.
Fortsatt jobber sykehuset for å ta igjen noe etterslep.
Kan få store følger
– Det er helt sikkert mange som har en god grunn til å avbestille timen eller ikke møte opp, men når det dreier seg om så mange pasienter, blir det et problem. Altfor ofte blir spesialistene sittende og vente på pasienter som ikke dukker opp. Og det kan få store følger, ikke minst for andre pasienter som venter på å få time, sier Stene-Johansen.
Ifølge fagdirektøren er det er et stort apparat som er i gang for å ta imot pasientene.
– Spesialistene setter opp et tett program for å kunne ta imot alle som er henvist til oss, rom er booket, og ofte skal pasienten til andre undersøkelser samtidig, for eksempel røntgen, som også har satt av tid, sier han.
Andre må vente
At pasienter ikke møter opp og ikke har gitt beskjed, gjør at andre pasienter må vente unødvendig lenge. Men også om pasienter avbestiller noen dager før de har time, er det vanskelig for sykehuset å fylle timen som har blitt ledig.
– Men vi gjør hva vi kan for å nå pasienter som venter på time. Her er det mange sekretærer som bruker mye tid på å ringe rundt, sier han.
Ber folk sjekke mobilnummeret
– Dessverre er mange av mobilnumrene som er oppgitt i henvisningene vi får, ikke i bruk lenger. Da får ikke pasienten påminnelsen, og vi får heller ikke tak i pasienten hvis vi får en avbestilling og kan tilby time tidligere enn planlagt.
– Så vi oppfordrer pasienter til å forsikre seg om at legen som henviser til oss, har riktig mobilnummer registrert, sier fagdirektøren.
0 Kommentarer