Slik unngår du magetrøbbel i jula

MAGETRØBBEL: Mye fet mat kan gi magebesvær som mange helst vil unngå til julen.

Ifølge forskningssykepleier Stine Rødal Martinussen opplever mange mageplager i julen. Her er tipsene til hvordan man kan unngå dette. 

I juletider pleier vi ofte å spise mer mat enn ellers på året. Familien samler seg ved middagsbordet, og det blir servert julemat som ribbe, pinnekjøtt, julepølser og annen tradisjonell mat. For dem som sliter med mage-tarmsykdommer, kan julen derfor bli en utfordring.

Det kan være frustrerende å navigere seg gjennom hva man tåler og ikke tåler under de ulike julemåltidene når man har en mage-tarmsykdom. Fet og prosessert mat kan gi symptomer i form av magebesvær som mange helst vil unngå i julen.

Kan gjelde folk flest

– I julen kan mange uten mage-tarmsykdommer også oppleve mageplager. Mye tungtfordøyelig og fet mat, store porsjoner, uregelmessige måltider og gjerne et høyere alkoholinntak enn ellers, er faktorer som kan bidra til forbigående mageplager, forklarer forskningssykepleier Stine Rødal Martinussen.

FORSKNINGSSYKEPLEIER: Stine Rødal Martinussen forteller at mange kan oppleve mageplager i julen på grunn av stort inntak av fet mat.

Martinussen jobber i Nasjonal Kompetansetjeneste for funksjonelle mage-tarm-sykdommer (NKFM) på Haukeland sykehus. Hun har i samarbeid med to kliniske ernæringsfysiologer, Ingrid Sande Leikanger og Cecilie Hauge Larsen ved NKFM, formulert noen tips på generelt grunnlag om hvordan man kan unngå mageplager i julen.

Tips for å unngå mageplager

  • Sørg for å kose deg og slappe av i julen, men spis med måte. Man kjenner gjerne til egne begrensninger i sammenheng med hva man bør være forsiktig med.  

  • Prøv å spise regelmessige måltider. I julen kan det gjerne bli få og store måltider, noe som kan være tungt for magen.

  • Drikk nok vann. Mye kullsyreholdig drikke og alkohol kan føre til mageplager. I tillegg er mye av julematen salt, og man kan fort glemme å drikke nok vann. 

  • Stress ned. Gå gjerne turer eller hold deg i fysisk aktivitet.

  • For dem som ikke tåler laktose, finnes det laktosefrie produkter som risgrøt, og man kan også ta laktase-tabletter.

  • For dem som opplever refluksplager i forbindelse med julemat, kan reseptfrie syrehemmende medisiner være til god hjelp.

  • Informer vertskapet ved matintoleranser og allergier. Det åpner for mulighet til å tilrettelegge og blir satt pris på av de aller fleste.