fbpx Helsefremmende highscore-jakt Hopp til hovedinnhold

Podcast Helse­fremmende highscore-jakt

Bildet viser en eldre mann som spiller bowling på storskjerm ved hjelp av Kinect.
STRIKE: Sykepleiens podcast ser denne gangen nærmere på hvordan dataspill kan brukes til å fremme helse. Foto: Erik Sundt

Dataspilling kan være så medrivende og artig at du riskerer å bli frisk av det. Hør Sykepleiens podcast om helsefremmende spill.

Her kan du høre alle tidligere episoder av  Sykepleiens podcast.

Musikk: «Quentin» av  Strong Suit , lisensiert under  CC BY-SA 4.0 .

(Klikk på avspilleren over for å høre podcasten.)

Mens diskusjonen raser videre om hvorvidt Pokémon Go er egnet til å skape aktive friskuser av sløv ungdom eller ikke, har en rekke andre dataspill inntatt helsesektoren for lengst.

De brukes til alt fra å lindre smerte og rehabilitere slagpasienter, til simuleringstrening for ansatte som trenger å gjøre seg kjent med et nytt sykehus før bygget står ferdig.

Dataspill kan også, som i Villa Fredrikke i Drammen, brukes til å aktivisere og more eldre i en tidlig fase av demens.

 

Motivasjon, engasjement og glede

Simon McCallum, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap på NTNU, Gjøvik, går mer akademisk til verks.

– Vi ser på hvordan man kan bruke kraften i spill – motivasjonen, engasjementet og gleden folk får av å spille spill – til andre formål, forteller han.

Hør mer om både tirsdagsbowlingen i Drammen og om newzealenderen Simon McCallums visjoner i denne utgaven av Sykepleiens podcast.