Her går det galt
480 meldinger om uønskede hendelser til Kunnskapssenteret viser at prøvesvar blir forvekslet, forsinket, glemt, forlagt og forsvinner. IKT- og transportproblemer er også årsak til feil.
- Mennesker gjør feil. Derfor er det viktig å rette tiltak mot systemnivået som kan hindre menneskelige feil å nå fram til pasienten, skriver Kunnskapssenterert i en pressemelding.
Meldeordningen i Kunnskapssenteret har mottatt nesten 500 meldinger om uønskede pasienthendelser knyttet til manglende oppfølging av prøver og undersøkelser. Prøvesvar blir forvekslet, forsinket, glemt, forlagt og forsvinner. Feil skyldes også IKT- og transportproblemer.
6 Hovedkategorier
Kunnskapssenteret har sortert uheldige hendelser inn i seks hovedkategorier.
- Identitetsforveksling
- IKT-problemer
- Prøvesvar som ikke kommer til rette person
- Feil eller forsinkelser på laboratoriet
- Prøven kan ikke analyseres pga. feil ved prøve, oppbevaring eller frakt
- Rekvisisjoner eller prøver som forsvinner.
– Svikten skyldes ofte en kombinasjon av menneskelige feil og mangelfulle rutiner og kan reduseres gjennom systemrettede tiltak, sier seksjonsleder Øystein Flesland i Kunnskapssenteret i en pressemelding.
Alvorlighetsgrad
Mer enn hver femte meldte hendelse ga mild eller moderat pasientskade, mens nesten hver tiende ga alvorligere konsekvenser. De fleste meldingene beskriver hendelser som ikke resulterte i skade på pasient eller som har ukjent skadegrad. (Se figuren under)
Løsningen
Her er listen over hva Kunnskapssentert mener må gjøres for å hindre at det fortsettes å gjøre feil knyttet til manglende oppfølging av prøver og undersøkelser.
- Gjennomfør hendelsesanalyse for å identifisere konkrete områder for systemsvikt (en overordnet anbefaling).
- Automatiser laboratorierekvisisjoner og eliminer manuell innleggelse av data (navn og personnummer) på andre steder enn ved primæridentifikasjon.
- Innfør trådløs strekkodeteknologi for å bekrefte pasientidentitet.
- Sikre korrekt og enhetlig prøvetaking for innlagte pasienter.
- Fjern alle papirer og etiketter i prøvetakingsrom, undersøkelsesrom og operasjonsrom før ny pasient tas inn på rommet og lag en enkel sjekkliste for å sikre at dette er gjort.
- Utvikle og tillate bare IKT-systemer som kan kommunisere med hverandre.
- Test ut nye teknologiske løsninger og evaluer disse med faste intervaller.
- Evalueringsindikatorer lages av alle berørte parter.
- Sørg for ekstra kontroll når teknologi og manuelle rutiner kombineres.
- Etabler opplæringsprogram og trening i alle tekniske prosedyrer for alt relevant personell i alle avdelinger.
- Sørg for at kliniske avdelinger og medisinske serviceavdelinger samarbeider om entydige rutiner og undervisningsopplegg.
0 Kommentarer