fbpx Politiattest for ansatte Hopp til hovedinnhold

Politiattest for ansatte

Kommunene Tromsø, Bergen og Oslo ber helseministeren innføre krav om politiattest for ansatte i eldreomsorgen. 

I et brev til helseminister Bent Høie (H) skriver kommunene at det bør bli adgang til å kreve politiattest for ansatte som skal jobbe innen eldreomsorgen.

«Akkurat som kravet om politiattest kan bidra til å forhindre overgrep mot barn, unge og utviklingshemmete, vil krav om politiattest for ansatte i eldreomsorgen styrke dette arbeidet, og kunne forhindre tilfeller av overgrep og vold mot eldre. Våre sårbare eldre fortjener den samme tryggheten som våre barn og unge», heter det i brevet fra helsebyråd i Bergen, Hilde Onarheim (H), eldrebyråd i Oslo, Aud Kvalbein (KrF), og helsebyråd i Tromsø, Kristoffer Kanestrøm (Frp).

Kommunene ber videre om møte med Høie om spørsmålet.

«Kravet om politiattest er et viktig tiltak som skal beskytte mot risiko for kriminelle handlinger i yrker som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor sårbare grupper. Yrker innen eldreomsorgen er ikke omfattet av kravet om politiattest. Ifølge Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) vet man ikke med sikkerhet hvor mange eldre i Norge som utsettes for vold og overgrep. NKVTS anslår likevel at mellom fire og seks prosent av eldrebefolkningen har vært utsatt for vold og overgrep etter fylte 65 år», skriver politikerne.

En politiattest inneholder opplysninger om hvorvidt en person står oppført i politiregisteret, og eventuelt hvorfor.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse