fbpx Det nye klasserommet Hopp til hovedinnhold

Det nye klasserommet

I fjor høst tok en stille revolusjon til ved NTNU i Trondheim. Den digitale undervisningsrevolusjonen.

Som første universitet i Norden begynte de naturvitenskaplige fagene ved NTNU i fjor høst å legge forelesningene sine som videoer på YouTubes egen kanal for utdanning – gratis og tilgjengelig for alle. Først med bare 300 videoer, men snart vil et stadig større antall forelesninger være tilgjengelige på en ny videoportal på universitets egen hjemmeside.

 

Her finner du NTNU openVideo

 

I fjor sommer leverte Teknologirådet sine anbefalinger om hvordan IKT kan bidra til bedre undervisning til kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget. Den er klar i sin tale: Tida er inne for omvendt klasserom.

 

Les: Teknologirådets anbefalinger om hvordan IKT kan bidra til bedre undervisning

 

Suksess i USA

Begrepet omvendt klasserom er mye diskutert i USA, men er ennå forholdsvis ukjent i Norge. Konseptet er enkelt, men tilsynelatende dramatisk: Man snur klassesituasjonen på hodet.

Det omvendte klasserommet innebærer å bruke all undervisningstid til oppgaveløsning og diskusjon sammen med faglærer. Forelesningene spilles inn på video og er hjemmelekse.

Stanford, som rangeres som det nest beste forskningsuniversitetet i verden, var først ute med å innføre modellen blant kjemistudentene i vårsemesteret 2012.

Begrunnelsen er at den gamle forelesningsmodellen ikke passer alle studenter, som lærer til ulike tider og som kanskje ikke tør stille spørsmål foran en klasse. Hjemme kan studentene se videoene så mange ganger de vil, stoppe opp når det er noe de ikke forstår, uten å bli iakttatt av andre.

– Selv om en tradisjonell forelesning er en samling mennesker, er det ofte en veldig lite menneskelig opplevelse, ifølge Sal Khan som står bak non-profit-organisasjonen Khan Academy, som leverer gratis undervisningsvideoer og interaktive undervisningsoppgaver i ulike fag.

Khan Academy er bare en av flere videoundervisningsløsninger, men har etter hvert fått mye oppmerksomhet og store investorer som Google og Bill Gates.

 

Her finner du mer om Khan Academy

 

Teknologirådet positiv

Teknologirådet ønsker denne løsningen til Norge. Rådet mener det omvendte klasserommet vil frigi undervisningstid for lærerne, som får tilbringe mer tid med studentene og har større muligheter til å differensiere mellom studenter på ulike nivå.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse