Ja-argumentene
* Bidrar til klarere erkjennelse av behovet for å heve
kunnskapsnivået ved skolen.
* Studentene får en unik mulighet til å få målt kunnskapen sin
rett før de skal ut i yrket.
* Felles testing av kunnskap vil avsløre eventuelle variasjoner
mellom skolene.
* Testen vil vise om studentene lærer det samme på alle
sykepleierutdanningene.
Bakgrunnen er at sykepleierstudenter opplever et gap mellom
kravene til måloppnåelse for utdanningen og den kompetansen
studentene har etter endt utdanning. Norge har i dag 28 ulike
fagplaner, en for hver utdanningsinstitusjon, og kartlegginger
viser at det er store variasjoner mellom studiestedene i hvordan
studentene evalueres i løpet av utdanningen.
NSF Student mener det er viktig å forsøke å måle i hvilken grad
studenten har nådd målene for utdanningen. Slik det er nå er det
ingen måte å finne ut om studenter lærer det samme på alle
sykepleierutdanningene. Målet med pilotprosjektet er å danne
grunnlag for felles testing av kunnskap på alle
sykepleierutdanninger, og eventuelt se variasjoner mellom
skolene.
Testen er en totimers multiple-choice. Det er et skjema hvor
studenten skal krysse av for det svaret man mener er rett.
Spørsmålene vil kunne omhandle sykepleiefag, naturvitenskap, etikk
osv.
I brev til alle avgangsstudenter som har sagt ja til å delta i
pilotprosjektet skriver NSF Student blant annet:
«Vi som er studentrepresentanter i arbeidsgruppen er veldig
fornøyd med oppgavesettene som er utarbeidet, det er veldig gode
case hvor vi får vist kunnskapene våre bredt, og hvor vi får svare
ut ifra en reell pasientsituasjon. Det vil alltid være noen
begrensninger i hva man kan teste med denne metoden. Men vi mener
uansett at det er viktig å teste det som går an å teste, fremfor
ikke å gjøre noe. Det vil selvsagt ikke være sånn at resultatet av
denne testen gir et komplett bilde av alle dine kunnskaper og
ferdigheter.»
 Nei-argumentene * Målstyrte skoler fører til et altfor smalt kunnskapsnivå og
dårligere kvalitet på opplæringen. * Skolene presses inn i en meningsløs rangering og konkurranse
om testresultater. * Lærerne føler seg presset til å legge om
undervisningsopplegget for å drille studentene i forkant av
tester. * Skolene har lite nytte av testene. Ifølge NSF Student er det svært viktig at så mange
avgangsstudenter som mulig deltar på testen. Studentene vil på den
måten gi et viktig bidrag til arbeidet med å styrke kvaliteten på
nyutdannede sykepleiere. Testen er ikke av en slik karakter at studentene skal pugge
spesielle deler av pensum før man tar den. Hensikten er at man skal
svare ut ifra den kunnskapen man faktisk har når
sykepleierutdanningen er slutt, og at testen ikke krever spesielle
forberedelser. Studentene bør se på det som en unik mulighet til å
få målt kunnskapen sin rett før de skal ut å praktisere yrket,
ifølge NSF Student. Resultatene av testen vil bli distribuert til den enkelte skole,
og alle som deltar vil få vite sitt resultat. Men siden dette er et
pilotprosjekt vil resultatet ikke komme på vitnemålet eller ha noen
betydning for autorisasjon. |
0 Kommentarer