Svarer på pasientspørsmål
Sykepleier Liv Torunn Rundhovde er pasienthjelper og yter gratis hjelp til pasienter, pårørende og helsepersonell i Helse Vest.
Pasienthjelperen er et tillegg til ordningen som gjelder hele landet under Fritt Sykehusvalg. Denne tjenesten ble opprettet i 2007 som et alternativ i Vest. Årlig mottar Liv Torunn Rundhovde i overkant av 2 000 telefoner.
Hvem gjør hva
Rundhovde forteller at folk flest ikke vet hva Nav tar seg av,
eller hvem i kommunen eller spesialisthelsetjenesten de kan få
hjelp av i helsespørsmål.
- Det er først og fremst pasienter som ringer. Jeg får
spørsmål om hvilket sykehus de bør velge med tanke på ventetid,
kompetanse og kvalitet. Mange lurer på behandling i utlandet eller
en bestemt operasjonsmetode utført på privat sykehus. De spør
gjerne hvor mye de har krav på å få dekket, sier hun.
Hele landet
Fritt sykehusvalg er en tjeneste i regi av Helsedirektoratet som
yter kontaktinformasjon på landsbasis. Regionen Helse Vest, har en
kontaktstilling, pluss Liv Torunn Rundhovde. Helse Sør-Øst har fem
stillinger, Helse Nord har to halve og Helse Midt Norge har en
stilling.
Jan Edvard Gjersvoll arbeider i Kontakttelefonen for Helse
Vest, men svarer også på spørsmål fra hele landet, der hvor det er
behov.
Klagesaker
Kontaktinformasjon kan ikke skaffe timer til pasienter, eller
hjelpe med en klage. Men de formidler videre, og kan også bidra med
å flytte på saker.
Hvis en pasient føler seg dårlig behandlet formidler
Kontaktinformasjonen de muligheter som finnes til å gå videre med
saken. Pasient- og brukerombudet er riktig organ for klagesaker. I
noen sammenhenger kan også Helsetilsynet og Norsk
pasientskadeerstatning være aktuelt.
Bytte sykehus
- Hvis en pasient står på venteliste på et sykehus og
ønsker å bytte til et annet, ber vi om at det blir gjort. Det blir
mottatt som en vanlig henvendelse til sykehuset etter rekvisisjon
fra legen, sier Gjersvoll.
Også helsepersonell ber om råd. Årlig kommer det nærmere
20 000 spørsmål på landsbasis. De fleste henvendelser er fra
pasienter. Det hender at sykepleiere ber om hjelp, for eksempel til
å flytte en sak, når det er lang ventetid for pasienten på et
sykehus.
Enkelte fastleger henvender seg om operasjoner, leddproteser og
sjeldnere ting med lang ventetid.
- Vi undersøker ventetiden for sykehusene, slik at vi kan
flytte saken der hvor det er kapasitet, sier Jan Edvard Gjersvoll.
Gratis Rådgivning alle hverdager:
Kontaktinfirmasjon Pasienthjelperen i Helse Vest: 800
41 005 kl. 08 – 15
www.pasienthjelp.no
Kontaktinformasjonen Fritt Sykehusvalg (i regi av
Helsedirektoratet): 800 41 004 kl. 08 – 15
www.frittsykehusvalg.no
0 Kommentarer