Helse- og sosial topper konfliktstatistikk
I følge en fersk rapport fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) ”Arbeidsmiljø og helse – slik norske yrkesaktive opplever det”, har helsearbeidere og ansatte i servicebransjen det tøft på jobben. Det stemmer bra med Arbiedslivstelefonens erfaringer.
- I konfliktsaker får vi flest henvendelser fra helse- og sosialbransjen, sier Grace Beathe Mathisen, daglig leder for Arbeidslivstelefonen på nettsiden.
Høyt tempo
Over 40 prosent av de spurte i STAMIs undersøkelse, svarer
at de må jobbe i et høyt tempo.
Én av tre opplever å måtte utføre arbeidsoppgaver uten
tilstrekkelig opplæring minst et par ganger i måneden.
Gjennom arbeidsmiljøloven er arbeidsgiver forpliktet til å gi
arbeidstakeren opplæring i hvordan arbeidsoppgavene skal utføres.
Blant menn svarer 61 prosent at de i høy grad styrer eget arbeidstempo, men kun 45 prosent av kvinnene oppgir det samme.
Privat vs kommunalt
I private virksomheter opplever 56 prosent å kunne påvirke
beslutninger, mens dette gjelder rundt 45 prosent blant stats- og
kommuneansatte.
Forebygg
- Arbeidslivstelefonen mener det er bedre å forebygge, enn siden
å måtte behandle for de skadene som har skjedd. I samtaler med
ledere snakker vi ofte om behov for gode rutiner. Ved en konflikt
bør for eksempel arbeidsplassen ha gode rutiner for hvordan
konflikter skal følges opp. Ved å ha egne rutiner på
konflikthåndtering kan problemet bli fanget opp på en tidlig
tidspunkt, før det utvikler seg til noe mer alvorlig, sier Mathisen
på nettsiden.
Tid
- På arbeidsplasser med høyt tempo kan det også skje at man tar
lett på rutiner for opplæring. Av mangel på tid blir arbeidstakere
satt til noe de ikke har fått nok opplæring i. Da blir det også mer
feil, større utrygghet og uforutsigbarhet. Bedre rutiner bør derfor
sørge for opplæring, som igjen gir trygghet og forutsigbarhet, sier
hun.
Stami holder frokostseminar om emnet. Du kan lese mer her.
0 Kommentarer