En sammensatt helsetjeneste
For å møte dagens og framtidens utfordringer har St. Olavs Hospital et forbedringsprogram de neste årene hvor standardiserte pasientforløp er helt sentrale.
Hovedgrunnen til at vi må tenke litt annerledes er at
diagnostisk utredning, medisinsk behandling og senere oppfølging
foregår på andre måter i dag enn for 20 år siden. Flere oppgaver
blir gjennomført, men på kortere tid, samtidig som kompleksiteten i
diagnostikk og behandling har økt. Denne utviklingen krever et tett
samarbeid mellom ulike medisinske spesialiteter og mellom ulike
profesjoner. Utviklingen stiller også store krav til samarbeid på
tvers av klinikker og avdelinger.
I tillegg krever samhandlingsreformen et tettere samarbeid
mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten, og det
forventes at kommunehelsetjenesten tar hånd om en rekke oppgaver
som tidligere ble utført av spesialisthelsetjenesten.
Endringer
Raske endringer i arbeidsmåter og i arbeidsdeling gjør at man må
bli flinkere til å vurdere hvor hensiktsmessige de løsningene man
velger er. Endringer betyr også at helsepersonell må innstille seg
på organisatoriske endringer.
Den viktigste grunnen til raske endringer i
spesialisthelsetjenesten er innføringen av mer effektive metoder i
diagnostikk og behandling. Vi forventer at denne trenden
fortsetter, og til og med kan forsterkes. Mye dreier seg om
implementering av avansert teknologi som gjør at pasienter kan
undersøkes og behandles uten å være innlagt på sykehus. Det kan for
eksempel være nye noninvasive eller mindre invasive metoder som
ofte medfører færre komplikasjoner og mindre bivirkninger enn
tidligere metoder.
Må planlegges
En beskrivelse av standardiserte pasientforløp skal sikre et
forutsigbart, godt planlagt og vitenskapelig underbygget
behandlingsforløp for den enkelte pasient. Hvert element i
behandlingsforløpet skal i den grad det er mulig, ta utgangspunkt i
nasjonale retningslinjer, veiledere eller andre standarder, for
utredning og behandling, eller følge den vitenskapelige,
dokumenterte kunnskapsfronten for den aktuelle sykdommen. I
beskrivelsen av de standardiserte pasientforløpene er det viktig å
inkludere alle elementene; fra pasientens første møte med
fastlegen, møte med spesialisthelsetjenesten og videre
oppfølging i primærhelsetjenesten.
Dersom et regionalt samarbeid er aktuelt, er det også viktig å
beskrive hvordan det regionale samarbeidet bør foregå.
For å lette forståelsen av hvordan pasientforløpene er tenkt
organisert, er det viktig å beskrive dem på en systematisk og
samordnet måte. Man bør derfor utvikle en grunnleggende felles mal
for alle forløpene, men på en slik måte at det er mulig å legge inn
tilpasninger som tar hensyn til spesielle diagnoser og typer av
intervensjon som kan være aktuelle.
Forløpene skal beskrives langs en forventet tidslinje som vil
gi en overordnet og lett forståelig oversikt, og som i tillegg gjør
det mulig å følge hver enkelt pasient gjennom forløpet.
Beskrivelsen av forløpene skal være såpass detaljerte at innholdet
i hver enkelt fase blir tydelig, og at det framgår hvilken
fagkompetanse og hvilke ressurser som er nødvendig.
Pasientforløp som metode
Til tross for nye metoder innen diagnostikk, behandling og
oppfølging, er det altfor ofte slik at ny kunnskap ikke blir
implementert på en hensiktsmessig og god måte. En systematisk og
forutsigbar implementering av ny kunnskap i sykehuset er derfor en
viktig målsetting. Samtidig må innføring av nye tiltak kombineres
med en nøyaktig beskrivelse av hvordan tiltakene skal
kvalitetssikres, slik at pasientsikkerheten økes, og uheldige
hendelser kan forebygges.
For at de standardiserte pasientforløpene skal ha noen praktisk
hensikt, må de være av høy faglig kvalitet. Det er viktig at
implementeringen i klinisk arbeid foregår på en systematisk måte,
med kontinuerlig monitorering og evaluering, slik at man kan foreta
nødvendige justeringer og endringer. I dette arbeidet er det viktig
å ha spesielt dedikerte personer; «implementeringsagenter», som kan
sørge for at planene blir satt ut i livet og fulgt på en god
måte.
IKT
«Flyten» av pasienter gjennom forløpene vil bli fulgt med et eget dataprogram som vil være en del av EPJ på sykehuset. Gjennom denne rapporteringen vil man til enhver tid vite hvor pasientene er i forløpet. I tillegg til tidsvariabelen vil man registrere resultater av utredning og behandling, hvilken utredning og behandling som er utført samt uønskete hendelser.
Vellykket implementering
En vellykket implementering vil være avhengig av en kontinuerlig
oppfølging i «den spisse enden» – det vil si der pasientene til
enhver tid befinner seg; for eksempel i poliklinikk, sengeområde,
operasjonsstue. Hovedansvaret for implementeringen av hvert forløp
vil ligge hos den som har et overordnet ansvar, også ledere av
tverrfaglig team.
De tverrfaglige teamene blir satt sammen av de fagpersonene som
innehar den nødvendige kompetansen for å løse de oppgavene som er
definert i forløpet. Sammensetningen bør være dynamisk og bestå av
personer som til enhver tid kan løse pasientenes behov.
Et eksempel på et slikt team er en sammensetting av flere
legespesialister for å diagnostisere, behandle og følge opp en
pasient med brystkreft. Et slikt team vil bestå av en
brystkreftkirurg, patolog, radiolog og onkolog.
Et annet team i et forløp som beskriver behandling, pleie og
omsorg mot livets slutt i kommunehelsetjenesten, kan bestå av
hjemmesykepleier og fastlege, komplementert med bistand fra det
palliative teamet på lokalsykehuset etter
behov.
0 Kommentarer