Virtuell videreutdanning
I Trondheim har studenter ved videreutdanning i sykepleie møtt krevende pasienter på liksom. Det skjer gjennom VR-briller og ulike avatarer i plattformen Second Life. Men dette er bare begynnelsen.
Simulering har alltid vært en viktig del av sykepleieutdanningen. Men det er først nå at den virtuelle tredimensjonale teknologien rundt liksom-treningen begynner å skyte fart.
Det er ventet en revolusjon innen virtual reality (VR) i 2015 ettersom selskapet som har laget VR-brillene Oculus Rift er kjøpt opp av Facebook. Disse brillene skal være bedre og betydelig billigere enn sine forgjengere. De har et 180 graders synsfelt, men du kan se 360 grader dersom du snur deg rundt. To kretskort viser to ulike bilder, ett for hvert øye, slik at effekten blir tredimensjonal. I dekselet sitter markører som via et kamera fanger hodets bevegelser og overfører posisjonene til datamaskinen som styrer bildet man ser.
Kjøpt av Facebook
– Før har denne teknologien vært så dyr at det bare har vært militæret som har hatt råd til å bruke den, men nå koster et par briller rundt 350 dollar, og dermed kan teknologien brukes av alle. Dette kommer til å eksplodere når Facebook nå kobler seg på, og vi bør være forberedt, sier Ekaterina Prasolova-Førland.
Hun er førsteamanuensis ved NTNUs Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, og er den som først tok kontakt med videreutdanning i sykepleie ved Høgskolen i Sør-Trøndelag for å høre om de var interessert i et samarbeid. Det var de, og siden i fjor høst har de hatt tre ulike utprøvingsprosjekt for studentene. Det første hadde bare en virtuell verden uten briller, mens de to siste forsøkene involverte briller.
St Olavs skal bli virtuelt
Prasolova-Førland og kollegene har lenge snakket om å få St. Olavs Hospital til å bli et virtuelt sykehus, både til hjelp for profesjonene som jobber der og for pasientene og pårørende. Via teknologien kan de for eksempel se hvordan operasjonssalen ser ut, før de skal opereres. Et virtuelt St Olavs er nå under oppføring.
– Moren min er lege, og jeg har alltid ønsket å bruke VR-teknologien til medisinske formål.
– Hvorfor startet dere med videreutdanning i sykepleie?
– Det er litt tilfeldig, men det var nok fordi det var noen som kjente noen, sier den science fiction-frelste hviterusseren som kom til Norge i 1992.
Fire videreutdanninger involvert
Ved Høgskolen er det Arne Hansen og Guri Rasmussen ved videreutdanning i operasjonssykepleie som har vært involvert i de tre prosjektene. Både operasjon-, anestesi-, akutt- og intensivstudenter har vært involvert.
– Verktøyet er veldig egnet til å øve på kommunikasjon, samt å få en følelse av gangen i pasientforløpet. Vi laget avatarer som hadde ulike utfordringer studentene måtte forholde seg til, for eksempel barn og fremmedspråklige operasjonspasienter, sier Rasmussen.
– Kunne avatarene snakke og respondere?
– Nei, det var vi lærere som var stemmene.
– Hva kan studentene gjøre i den virtuelle verdenen?
– Foreløpig ikke så mye. De kan bevege seg og kjøre seng, men pasientene må selv legge seg i sengen og studentene får ikke tatt pulsen eller blodprøve. Men det kan kommuniseres at dette må gjøres, slik at studentene får en oversikt over gangen i en operasjon for eksempel, sier Rasmussen.
– Hva synes studentene?
– De ser potensialet og synes det er spennende. Men de har ikke fått så mye faglig læring ut av det ennå.
– Alt er mulig
Prasolova-Førland ser uante muligheter i det fjerne.
– Alt er mulig å utvikle bare man får ressurser, mener hun.
– Til og med blodprøvetaking og selve operasjonen?
– Javisst. Men foreløpig har dette ved videreutdanning i sykepleie vært styrt av entusiasme og tre studenter har laget innholdet til plattformen som del av sine masteroppgaver.
– Hva er fordelene med dette systemet fremfor å ha et simuleringsrom og dukker eller personer som spiller pasientene?
– Dette er billigere og mindre ressurskrevende. Studentene kan sitte hjemme og trene, de trenger ikke et simuleringsrom. Man laster bare ned en klient, så er det plug and play.
Nytt prosjekt til våren
De skal i gang med nytt prosjekt for sykepleierne ved Høgskolen i Sør-Trøndelag til vårsemesteret en gang.
– Da blir det forhåpentligvis i samarbeid med både sykepleierutdanningen i Ålesund og medisinutdanningen her. Vi oppfordrer flere yrkesgrupper til å delta slik at vi kan utvikle mest mulig realistiske simuleringer.
Når NTNU-studentene først har designet et miljø, for eksempel en operasjonssal, kan mye av det gjenbrukes og remodifiseres raskt for å tilpasse ulike behov.
– Dette er en fleksibel teknologi som kan tilpasses «on the go», sier Prasolova-Førland.
Ulik teknikk
Sykepleierprosjektene har vært designet i en plattform som heter «Second Life».
– Søker du på «nursing» og «second life» på Youtube vil du se at flere sykepleierutdanninger blant annet i Australia og USA har tatt denne teknologien i bruk. Norge ligger langt etter på området, mener Prasolova-Førland.
En annen plattform er «Unity 3D».
– Den har litt mer avanserte muligheter for grafikk og interaktivitet og brukes av studenter jeg veileder for å lage simuleringer innen lakseoppdrett, og for å lage en versjon av hoppbakken i Granåsen, opplyser hun.
NTNU har også laget et virtuelt NAV-kontor i samarbeid med NAV, og VR-briller er planlagt utlånt ved Turistinformasjonen i Trondheim, så her er mulighetene mange.
– Men Second Life er bedre enn Unity 3D på kommunikasjon og samhandling, så det er viktig å velge riktig teknologi til de ulike formålene, mener Prasolava-Førland.
Det har også kommet en konkurrent fra Sony til VR-brillen fra Oculus Rift.
– Det er ikke så viktig hvilke merker man velger. Her er det prinsippet som gjelder: Vi må være forberedt, sier Prasolova-Førland og peker på at OBOS allerede kjører boligvisninger med oculusbriller.
Se verdens første operasjon filmet i 3D for bruk av Oculus Rift-brillene. Den franske filmen med engelsk tale er laget for kirurg-studenter slik at de kan se det samme som kirurgen gjør, eventuelt kikke opp på sidene for å følge med på hva sykepleierne rundt gjør.
0 Kommentarer