Sykepleierstudenter inviterte 120 barn til bamsesykehuset
Journalist Monica Hilsen
Fotograf Erik M. Sundt
På bamsesykehuset lærer andreårsstudentene hvordan de kan skape tillit hos fireåringer når de blir syke.
GJØVIK (Sykepleien): Barn fra Østby gårdbarnehage står spent og venter foran døren inn til simuleringsavdelingen på Campus NTNU på Gjøvik.
– Ole Brumm, Fantorangen og Dyno er litt redde, sier en trio fra gruppen i gule vester.
Andreårsstudenter på sykepleierutdanningen skal trene på kommunikasjon og samhandling med barn. De er delt inn i fire grupper. Over to dager skal en gruppe øve før og etter lunsj.
Forberedt over flere uker
120 barn er invitert fra seks barnehager i distriktet. Over flere uker har barna blitt forberedt på besøket. De har lekt sykehus og snakket om kroppen. Målet er at de skal bli litt mer kjent med hva de kan møte hvis de blir syke.
– Dette er første gang vi prøver bamsesykehus, sier Anne Marit Åslund, universitetslektor og sykepleier. Det er mye logistikk som skal på plass.
Barna skal innom tre poster:
- ambulansesimulatoren
- klinikk-laben
- operasjonsstua
Skape tillit hos barn
Aud Irene Larsen, lektor og jordmor, forbereder den første studentgruppen på hva de skal tenke på når de skal trenes i kommunikasjon med unge pasienter.
Studentene sitter samlet i grupperommet og følger med på forelesningen hvor Larsen går gjennom de viktigste punktene.
– Hvor stort ordforråd har et barn på fire år? spør Larsen.
En student svarer 2000.
Larsen nikker bekreftende og forklarer at det derfor er viktig å bruke kjente ord og begrep som barnet forstår.
- De bør tenke på stemmebruken, snakke litt mykt og tydelig.
- De må forklare hva de gjør hele tiden.
- Kommunikasjonen bør foregå i øyehøyde. De kan sette seg ned på kne.
- Vise interesse og være tålmodig.
– Det viktigste er at samtalen kan gjøres gjennom lek, for å gjøre barna trygge, sier Aud Irene Larsen.
«Henry» må opereres
Østby gårdbarnehage starter i operasjonsstua og blir møtt av sykepleier Johanne Sulland i grønne klær.
Der ligger «Henry», som har veltet på sykkelen og fått brudd. Han må opereres. Veneflon er satt i armen. Oksygenmaske legges over nese og munn. Etter operasjonen får han bandasje.
Kosedyr får behandling
På klinikk-laben har studentene lagt fram:
- stetoskop
- hanskeballonger som kan blåses opp og tegnes på
- plaster og bandasjer
- sprøyter uten kanyle
- temperaturmåler
De har fordelt seg i små grupper rundt sykehussengen hvor de syke kosedyrene tas imot. Dyrene får god omsorg av studentene og barna er både entusiastiske og litt skeptiske.
– Georg gris trenger nok en klem, sier student Simen Gjerdalen.
Eier Max er enig.
– Er Monkey ape varm eller kald? spør student Anna Helene Finsrud.
Finsrud synes opplegget for dagen er veldig fint. Hun forteller at i forkant har studentene hatt undervisning om barns utvikling og sett videoer om hvordan de kan kommunisere med barn.
Ambulansesimulatoren
Ambulansesimulatoren er en ekte ambulanse. Hans Martin Lilleby tar imot barna. Han er sykepleier og har ansvar for simuleringssenteret, men i dag er han utkledd som ambulansesjåfør.
Første økt gjennomført
De fem lærerne som har vært med på å gjennomføre simuleringen, står litt matte igjen når lokalet er tomt og første gruppe er gjennom. De innrømmer at de ikke er helt vant med små løpende føtter og litt høyt lydnivå. Men de er veldig stolte av studentenes innsats på gjennomføringen av bamsesykehus.
Foreløpig tilbakemelding fra studentene er god.
– Noen reflekterte over at de hadde brukt ansiktetsutrykket så mye, at de ble litt slitne i fjeset. Eller at barn er ulike. Noen er tilbakeholdne og blir mer aktive når andre prøver først, sier Anne Marit Åslund
Fem-seks stykker kan tenke seg å bli barnesykepleiere.
Nå skal de ha en spørreundersøkelse om utbyttet og evaluere opplegget.
– Jeg synes det er vel anvendt tid å bruke to dager i semesteret på bamsesykehus, sier Åslund.
Marianne Liland er enig. Idéen om bamsesykehus kom fra Liland. Hun har prøvd det ut for studenter på andre utdanninger.
Liland og Åslund bestemte seg derfor for å teste konseptet på sykepleierutdanningen.
Målet mener de er en vinn-vinn situasjon både for barna og sykepleierstudentene. Barna blir tryggere i møte med helsepersonell. Studentene får trening i samhandling med barna.