Ny praksismodell skal gi sykepleiere bedre sluttkompetanse
En ny form for praksisveiledning er testet ut på Østlandet. Sykepleierstudentene mener det blir tydeligere hva de skal lære i praksis.
En ny form for praksisveiledning er testet ut på Østlandet. Sykepleierstudentene mener det blir tydeligere hva de skal lære i praksis.
Ved UiT får førsteårsstudentene veiledning på sykehjem av sisteårsstudentene for å styrke handlingskompetansen i sykepleiefaglig ledelse.
– Ved å tenke nytt kan praksis oppleves som meningsfylt og ikke bare som arbeidstrening, sier Dag-Gunnar Stubberud.
E-læringskurs, refleksjonsgrupper og én-til én-veiledning ga dem trygghet og kontinuitet i veiledningen.
Praksismodeller som delvis erstatter praksistimer med simulering, har fått større aksept internasjonalt. Her hjemme kan simulering være en god erstatning for praksistimer i sykehjem.
En ny praksismodell gir studentene dypere innsikt i hverdagsmestring. Brukerne blir mer selvstendige, tryggere og trenger mindre hjelp fra hjemmetjenesten.
Modellen kan bidra til å øke studentenes læringsutbytte, forberede dem bedre på arbeidslivet og øke rekrutteringen av sykepleiere til kommunene.
Pasientenes livsfortellinger gir innsikt som brukes for å tilpasse pleien.