fbpx Jeg sa unnskyld - ikke beklager Hopp til hovedinnhold

Jeg sa unnskyld - ikke beklager

Det kan sitte langt inne å si «unnskyld». For mange er dette et vanskelig ord å ta i sin munn. Det kan gå mange år før noen sier “unnskyld” selv om de egentlig ønsker å gjøre det. Andre har tungt for å innrømme egne feil, og velger å late som om det går over – og sier aldri noe mer om saken.  Resultatet kan bli dårlige relasjoner, konflikter og haltende samarbeid.

Forrige dagen sa jeg selv unnskyldtil en kollega. I det jeg sa det, oppdaget jeg at det er lenge siden jeg har brukt ordet. Reaksjonen hos den andre var overveldende. Hun fikk tårer i øynene og vi fikk en samtale jeg vil spare på. Vi ble enige om at dette må blogges om!

Jeg vil herved slå et slag for det lille ordet! Både på jobb og hjemme.

Læremestre

Jeg vokste opp med autoritære lærere og rollemodeller. Å innrømme svakheter var helt utenkelig. I dag ønsker jeg meg kollegaer og samarbeidspartnere som er menneskelige, mennesker som tør påpeke egne feil og la fasaden falle. Folk som viser ydmykhet og som tar ansvar for god kommunikasjon. Vi trenger gode læremestre for en åpenhetskultur som skaper engasjement og mot til å ta sjanser. Det skapes et godt og sunt arbeidsmiljø når vi våger å by på oss selv.

Å si “unnskyld” når jeg kjenner at jeg har gått over grensen – utvikler mer overbærenhet og trygghet.

Det er ikke sikkert at min unnskyldning blir tatt imot, men densjansen må jeg ta.

Her er 3 tips som vil hjelpe å fremføre unnskyldningen på best mulig måte:

1.Empatisk

Vær empatisk og ekte når du fremfører din unnskyldning. Å vise følelser og innlevelse er viktig for å oppnå troverdighet. Fatt deg i korthet og kom rask til poenget. Se vedkommende rett inn i øynene. Ikke bruk «men» etter budskapet, det skaper skepsis hos den andre. Bruk heller “unnskyld”, enn “beklager. Det er bare ordet “unnskyld” som sier at du angrer uten forbehold.

Si heller: “Unnskyld for at jeg kjeftet på deg i møtet”, enn “jeg beklager at det skjedde, men ...," eller “det er mulig at jeg burde ha gjort det annerledes, men ..."

Det gjør inntrykk når en kollega våger å innrømme feil og eie sin egen sårbarhet.

2.Ydmyk og tydelig

Vær ydmyk og ha fokus på det som faktisk skjedde, hva du innser i dag og hva du ønsker å endre fremover. Lange forklaringer og beklagelser tåkelegger hovedbudskapet. Ligg unna å gå i forsvar. Å være åpen og ekte får frem mer forståelse og tilgivelse hos den andre. 

3.Lytt og vær tålmodig

Lytt til mottagerens respons og la vedkommende bruke den tiden han trenger. Vær forberedt på forskjellige reaksjoner. Noen blir helt stille, noen lager store scener. De fleste trenger litt tid til å finne de rette ordene. Om du får tilgivelse kan dette være med å skape sterke bånd.

Takk til slutt for at du ble tatt i mot! Det er aldri feil.

Hva om du ikke blir tatt imot? Eller blir avvist? Det skal jeg skrive om neste gang ...

Annonse
Annonse