Er gode råd dyre?
"Lille speil på veggen der, hvordan vil jeg lykkes i jobben min
her?"
Det pågår i dag en diskusjon om rådgivning blant fotfolket i mange
offentlige organisasjoner. På toppene er det noen steder vedtatt at
de beste svarene alltid finnes i og blant dem med mastergrad eller
en akademisk doktorgrad. Kanskje levert gjennom et rådgivningsbyrå.
Fotfolket er ikke i særlig grad blant dem. Dermed oppstår et
markert formelt skille mellom kompetansen blant dem som rådgir i
tjenesteutvikling og ledelse, og dem som både leder og blir ledet.
Kunnskap er makt, og det ser ut til at det er avgjort hvilken type
kunnskap som skal være mektigst. Hvem vet så best hvor skoa
trykker?
Den kjenner best hvor skoa trykker den som har den på. Samtidig er
det også slik at de løsningene som bringer varige forbedringer i en
problemstilling kan komme fra helt uventede hold; altså de som ikke
bruker sko. De beste innovative miljøer har tydelige strategier på
blandingsforhold mellom kompetente folk med ulik kompetanse. I
brytningsforhold oppstår ofte nye interessante vibrasjoner.
Alternativet er dit vi er på vei nå; den evige dansen mellom
profesjonsledere som har et resultatansvar - og rådgiverne som skal
oversette og utforme politiske bestillinger til en operativ
virkelighet. Spørsmålet blir da om disse har hørt det samme
budskapet og forstått bestillinga på likt.
Når hele kommuneadministrasjoner beslutter at en akademisk stige
skal være grunnlaget for alle råd i tjenesteutvikling, er det
derfor ikke sikkert at slike forhold blir de kvalitetsmessig beste.
Uten tvil er man ikke riktig klok, og hvis alle har en nesten
felles bakgrunn oppnås ikke nødvendigvis den beste innovasjon i
organisasjonen. Det er noe annet å forstå en tjeneste utført i et
juridisk leveranseperspektiv, et økonomisk perspektiv, eller et
profesjonsperspektiv. Uten å antyde profesjonskamp, er det
ingen tvil om at det vil være uklokt å definere at all rådgivende
kompetanseleveranse bør komme fra noen få yrkesorganisasjoner. Det
vil ikke bidra til mangfold i et beslutningsgrunnlag. Likevel; det
er det vi er i ferd med å gjøre i mange kommuner nå.
Det er ikke slik at mastergrader alene betyr en garanti for de
beste hodene, eller den beste kunnskapen. I Norge har vi lange og
mange tradisjoner knyttet til fagutdanning, faglige
spesialiseringer, og faglige påbygginger. Alle disse forutsetter
til dels lang faglig praksis før og under en videreutdanning.
Dermed er du sikret en praksisnær kunnskapstilførsel, som kommer
tjenestebrukerne tilgode. Med dagens masterkorps som enerådende i
mange norske kommuner hindres denne kompetansen i å bidra til
strategisk tjenesteutvikling. Dette er i alt for liten grad
problematisert. For det betyr at mange, med både flere studiepoeng
og tildels langt mer relevant yrkespraksis enn en relativt
fersking med master, blir utelatt fra strategisk rådgiving.
Historisk sett er slikt ikke alltid klokt.
Hva tenker politiske beslutningstakere om dette? Er det slik at
svaret alltid er best fordi en professor har tenkt høyt? Praksisnær
kunnskap, gjerne også med master eller mer, vil være en styrke.
Ulik kunnskap skal aldri avfeies som sludder, og høyere akademiske
planleggere og rådgivere er en vesentlig komponent i enhver
kvalitetskjede. Men dette er i grunnen litt som å bake kake; om du
ikke tilsetter litt ulike ingredienser i grunnlaget blir resultatet
aldri så optimalt som et lovende potensiale.
Det er verken god utnyttelse av samfunnsressurser eller en
organisasjons samlede kompetanse.