Pasientperspektivet i tverrprofesjonell samarbeidslæring
Hvordan oppleves det å være pasient når studenter fra ulike helsefag skal lære seg tverrprofesjonelt samarbeid?
Hvordan oppleves det å være pasient når studenter fra ulike helsefag skal lære seg tverrprofesjonelt samarbeid?
Sykepleier- og ergoterapistudenter samarbeidet tett da de hadde praksis på sykehuset i Gjøvik. De lærte om hverandres yrker, men fikk også økt innsikt i sitt eget.
Studentene lærer å samarbeide på tvers av profesjoner og blir tryggere i egne roller. Tverrprofesjonell samarbeidslæring gir gevinster for studentene, pasientene og arbeidsplassen.
Hvis studentene skal utvikle samarbeidskompetanse, må veiledere, praksislærere og studenter utnytte tverrprofesjonelle læresituasjoner.
Sykepleiere og sosionomer samarbeider i yrkeslivet. Derfor er det naturlig at de to studentgruppene også får undervisning sammen.
Tradisjonelt har ulike profesjoner arbeidet parallelt. Framover er det helt nødvendig å samarbeide på tvers for å møte bemanningsbehovet og gi effektiv helsehjelp.
Samarbeid i praksisstudiene mellom studentar i ergoterapi og sjukepleie ga innsikt i kvarandre sin kompetanse.
Følelsen av å være mer ansatt enn student preger sykehjemspraksis for mange i GIVE-prosjektet. Studentene opplever ofte mangelfull veiledning fra sykepleiere.
Fem forskjellige utgaver med fag- og forskningsartikler som er blitt publisert på sykepleien.no fra august 2019 til juli 2020.
Her finner du innholdsliste og lenker til alle artiklene til #Etikk, metode og verktøy. Les PDF-utgave