Vi trenger vitenskapsteori
Kunnskap om vitenskapsteori er viktig for å tenke kritisk om forskning og prosedyrer i avdelingen.
Kunnskap om vitenskapsteori er viktig for å tenke kritisk om forskning og prosedyrer i avdelingen.
Studien viser at sykepleiere som deltar i fagutvikling, i større grad enn sykepleiere som ikke deltar, opplever vitenskapsteori som relevant for yrkesutøvelsen.
Hva er vitenskap, og hva er forskjellen på vitenskapelig kunnskap og annen kunnskap?
Læreboken Grunnleggende sykepleie beveger sykepleiefaget mot fenomenologien. Denne filosofiske driften knyttes ukritisk til tradisjonelle dikotomier hentet fra filosofi og vitenskapsteori.
Lærere på sykepleierutdanningen bør i større grad invitere studenter inn i forskningsarbeid. Det fremmer læring og kompetanseheving.
Førstkommende mandag starter det første kullet med masterstudenter i jordmorfag på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).