Sykepleiere trenger kollegastøtte når uønskede hendelser skjer (3:3)
Tilliten fra befolkningen ødelegges ikke av at vi gjør feil, men av at vi som helsepersonell ikke er åpne om uønskede hendelser.
Tilliten fra befolkningen ødelegges ikke av at vi gjør feil, men av at vi som helsepersonell ikke er åpne om uønskede hendelser.
I 2015 ble det registrert nærmere 10 000 uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten. Hver femte hendelse førte til død eller betydelig pasientskade, viser årsrapport fra Meldeordningen.
Når uønskede hendelser i helseforetakene ties i hjel, går det på pasientsikkerheten løs. Det kan ikke fortsette sånn.
Noe av det mest risikable du kan utsette deg for i Norge i fredstid, er å ligge på sykehus. Anslagsvis 2 100 pasienter dør årlig som følge av såkalte «uønskede hendelser»
Vi må kunne fortelle om våre feil. Og vi må være der for hverandre etter en uønsket hendelse.
Helsetjenestene er blitt bedre på å rapportere når noe går galt, men lærer ikke nok av feilene.
Helsepersonell frykter personlige konsekvenser og ser ikke nytten av å melde. Det er noen av funnene i en ny Ukom-rapport.
Oppsummeringsskjemaet Lessons Learned er et effektivt verktøy som kan bidra til å sikre høy kvalitet og trygge tjenester på sykehus.
I løpet av juli har det kommet 500 meldinger til Kunnskapssenteret. Tre ganger så mange som forventet.
Les også: Skal melde til Kunnskapssenteret
En ny undersøkelse viser at et mindretall av feilbehandlinger av pasienter der vi har registrert svikt, registreres som avvik. Den viser også at målrettet arbeid for å skape trygghet for å si ifra om feil, gir resultater.