Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap i sykepleiepraksis
Artikkelen diskuterer i hvilken grad og på hvilken måte sykepleiere har nytte av medisinske og naturvitenskapelige emner i sin praksis.
Artikkelen diskuterer i hvilken grad og på hvilken måte sykepleiere har nytte av medisinske og naturvitenskapelige emner i sin praksis.
Studentlederen forstår at sykepleierstudentene er frustrerte over halvert sykehuspraksis. Hun tror likevel at de kan klare å oppnå læringsutbyttene ved å ha praksis på sykehjem.
– Selv etter tre års utdanning er det ikke sikkert sykepleierstudenten har opplevd hjertestans eller sepsis eller stelt et dødt menneske, sier Lill Sverresdatter Larsen. Hun er åpen for mer simulering.
KBP-modellen bidrar til å forenkle, forklare og underbygge faglige beslutninger og intervensjoner.
Bedre kvalitet og økt sikkerhet er noen av årsakene til Direktoratet for e-helses nye anbefaling om en standardisering av fagterminologien for sykepleieres praksis.
– Sykepleierne må innarbeide arbeidsmåter der de «skanner» fag- og forskningslitteratur for å sikre pasientsikkerhet og kvalitet i tjenesten, skriver forbundslederen.
NSF er ikke så opptatt av at definisjoner av sykepleiefaget skal gi oss den plassen vi fortjener, som vi er av å få gode elektroniske pasientjournalsystemer (EPJ-systemer) som understøtter våre arbeidsprosesser til det beste for våre pasienter, skriver Eli Gunhild By.
– Filosofi er viktig fordi det er en naturlig forlengelse av vår interesse for sannhet. Det vil si at det hjelper oss til å identifisere ulike måter å forstå sykepleiekunnskap på, skriver universitetslektoren.