Kombinerte stillinger krever aktiv ledelse
Med bedre dialog mellom lederne og de ansatte blir kombinerte stillinger enda mer vellykket.
Med bedre dialog mellom lederne og de ansatte blir kombinerte stillinger enda mer vellykket.
Bruk av kombinerte stillinger kan bedre samarbeidet mellom utdanning og praksis.
Nyutdannede sykepleiere er ofte usikre i rollen som praksisveileder. Erfarne lærere og sykepleiere i kombinerte stillinger i praksisfeltet kan gi hjelp og veiledning ved behov.
Ansatte i kombinerte stillinger støtter, motiverer og veileder sykepleiere i praksis og ivaretar deres behov for fagspesifikk veiledningskompetanse.
Kombinerte stillinger kan forbedre samarbeidet mellom utdannings- og praksisinstitusjonene. Det vil komme sykepleierstudentene til gode.
Kombinerte stillinger og læringsceller er stikkordene som fikk Østsiden sykehjem i Fredrikstad til å doble antall praksisplasser fra 12 til 24. Samtidig blir studentene raskere trygge.
Det er god grunn til å følge med på bemanningssentrenes rolle når deltidsansatte sykepleiere skal få fulle stillinger.
– Vi er usikre på om det er mulig å være både en god kliniker og en god akademiker dersom det inkluderer alle ansvars- og funksjonsområdene begge profesjoner representerer, skriver innleggsforfatterne.
Kombinasjonsstillinger med kliniske instruktører i praksisstudiene kan avlaste sykepleierne og gi studentene ro og trygghet i prosedyrer og læresituasjoner.
Intensivsykepleierstudenter bør lære om, fra og med teamet på intensiv for å sikre kjappe, trygge og smidige situasjoner når det faktisk gjelder, skriver innleggsforfatterne.