Fornøyde
Materialet i denne studien viser at sykepleierstudentene på
barselavdelinger er over middels fornøyd med det kliniske
læringsmiljøet i UNN HF. Disse har besvart spørreskjemaet med
referanse til medisinske, kirurgiske, psykiatriske avdelinger og
føde- og barselavdelinger (se figur 2 s. 61). Funnene i
evalueringsundersøkelsen bekrefter betydningen av en pedagogisk
atmosfære kjennetegnet av positivt engasjement blant studentene og
veiledning i et støttende og tillitspreget atmosfære (2). I
sykehushverdagen står sykepleiere med veiledningsansvar i en
krysspress mellom pasientomsorg og studenters behov for veiledning
og oppfølging (31). Det er derfor interessant at respondentene i
denne undersøkelsen i stor grad opplever at deres behov for spontan
veiledning imøtekommes. Undersøkelsen gir ikke kunnskap om
sykepleiernes skolering i veiledning, men seminar om veiledning
tilbys jevnlig (24). Dette kan være grunnen til at respondentene
opplever veiledningsrelasjonen som positiv og karakterisert av
tillit og respekt.
Uklar rolle
Sykepleielærers rolle i sykepleiestudenters kliniskes praksis er
gjenstand for en pågående debatt og beskrives som uklart definert
(31–34). Klinisk troverdighet innebærer å være klinisk kompetent og
oppdatert (36). Graden av sykepleielærers deltakelse i studenters
praksisforløp varierer, og ved UNN er det vanlig at sykepleielærer
deltar i tre samtaler mellom kontaktsykepleier og student, i
tillegg til ett eller to praksisbesøk. Denne undersøkelsen viser at
respondentene er godt fornøyde med hvordan de faste møtene fungerer
og sykepleielærers bidrag til å integrere teori og praksis.
Studentene skårer noe lavere på hvordan de opplever samarbeidet
mellom praksisstedet og sykepleielærer. En mulig forklaring på det
kan være at dette er et område studenten i begrenset grad får
innblikk i ut over de tre møtepunktene.
Avslutning
Funnene fra evalueringsundersøkelsen er inspirerende for dem som
er involvert i organisering av praksisstudier og veiledning av
studenter, og blir brukt som grunnlag for det kontinuerlige
arbeidet med å styrke og fremme et godt klinisk læringsmiljø ved
UNN HF. Undersøkelsen som er presentert her omfatter
sykepleierstudentenes evalueringer. For en institusjon som årlig
tar imot cirka 1100 studenter fra 25 studieprogram er det viktig å
innhente kunnskap om hvordan det kliniske læringsmiljøet oppleves
og fungerer, både for å sikre kvalitet i utdanning og for å
rekruttere fremtidige medarbeidere innenfor en rekke profesjoner.
Spørreskjemaet som ligger til grunn for denne presentasjonen
foreligger nå i en profesjonsnøytral versjon slik at alle
studentgrupper som har klinisk praksis i UNN HF kan benytte det.
Utvidelsen av evalueringsundersøkelsen fra sykepleierstudenter til
øvrige studentgrupper er under arbeid.
Referanser:
1. Saarikoski M, Leino-Kilpi H. The clinical
learning environment and supervision by staff nurses: developing
the instrument. International Journal of Nursing Studies
2002;3:259–67.
2. Saarikoski M, Leino-Kilpi H, Isoaho H,
Warne T. Validation of the Clinical Learning Environment and
Supervision Scale. International Journal of Nursing Education
Scholarship 2005:1. (Nedlastet: 10.10.09)
3. Karseth B. Hva er gyldig kunnskap i
sykepleierutdanningen? Noen kunnskapsmessige og didaktiske
kommentarer. I: Christiansen B, K. Heggen K, Karseth B, red.
Klinikk og akademia – reformer, rammer og roller i
sykepleierutdanningen. Oslo: Universitetsforlaget, 2004: s. 105–18.
4. Kunnskapsdepartementet. Rammeplan for
sykepleierutdanning. Fastsatt 25. januar 2008.
Oslo. Kunnskapsdepartementet.
5. Bjerknes M, Bjørk IT, Christiansen B,
Heggen K, Nordtvedt P, Solvoll BA. Å lære i praksis – en veiviser
for studenten. Oslo: Universitetsforlaget, 2003.
6. Chan D. The relationship between student
learning outcomes from their clinical placement and their
perceptions of the clinical learning environment. Contemporary
Nurse 2004; 1-2:149–158.
7. Heggen K. Sykehuset som “klasserom”.
Praksisopplæring i profesjonsutdanninger. Oslo:
Universitetsforlaget, 1995.
8. Solvoll BA, Heggen KM. Teaching and
learning care – Exploring nursing students’ clinical practice.
Nurse Education Today 2010; 30: 73–7.
9. Helse Nord. Overordnet strategi UNN HF;
2011. Dok nr. MS0014. Versjon 4.
10. Quinn FM. Principles and Practice of
Nursing Education. 4th ed. Cheltenham. Stanley Thornes; 2000.
11. Myrick F, Phelan A, Barlow C, Sawa R,
Rogers G, Hurlock D. Conflict in the preceptorship or field
experience: A rippling tide of silence. International Journal of
Nursing 2006; 3. http://www.bepress.com/ijnes/vol3/iss1/art6.
12. Papp I, Markkanen RN, von Bonsdorff M.
Clinical environment as a learning environment: student nurses’
perceptions concerning clinical learning experiences. Nurse
Education Today 2003; 4: 262–8.
13. Edwards H, Smith S, Courtney M, Finlayson
K, Chapman H. The impact of clinical placement location on nursing
students’ competence and preparedness for practice. Nurse Education
Today 2004; 4: 248–55.
14. Levett- Jones T, Lathlean, Maguire J,
McMillan M. Belongingness: A Critique of the Concept and
Implications for Nursing Education. Nurse Education Today 2007;3:
210–18.
15. Levett-Jones T, Lathlean J. “Don’t rock
the boat”: Nursing Students’ experiences of conformity and
compliance. Nurse Education Today 2009; 3: 342–9.
16. Midgley K. Pre-registration student
nurses perception of hospital learning environment during clinical
placements. Nurse Education Today 2006; 4: 338–45.
17. Saarikoski M, Marrow C, Abreu W,
Riklikiene O, Özbicakci S. Student nurses’ experience of
supervision and mentorship in clinical practice: A cross – cultural
perspective. Nurse Education in Practice 2007;6:407–15.
18. Dunn S, Hansford B. Undergraduate nursing
students’ perceptions of their clinical learning environment.
Journal of Advanced Nursing 1997;6:1299–306.
19. Matsumara G, Callister LC, Palmer S, Cox
AH, Larsen L. Staff nurse perceptions of the contributions of
students to clinical agencies. Nursing Education Perspectives
2004;6:297–303.
20. Ranse K, Grealish L. Nursing students’
perceptions of learning in the clinical setting of the Dedicated
Education Unit. Journal of Advanced Nursing 2007;2:171–9.
21. Watkins MJ. Competency for nursing
practice. Journal of Clinical Nursing 2000;3:338–44.
22. Henderson A, Twentyman M, Heel A, Lloyd
B. Students’ perceptions of the psycho-social clinical learning
environment: An evaluation of placement models. Nurse Education
Today 2006;7:564–71.
23. Edvardsen O, Nicolaisen R.
Sykepleierstudentenes praksis på UNN. Et samarbeidsprosjekt mellom
Universitetssykehuset (UNN HF) og Sykepleierutdanningen ved
Avdeling for helsefag (AFH), Høgskolen i Tromsø 2007.
Upublisert.
24. Kilcullen NM. Said Another Way. The
Impact of Mentorship on Clinical learning. Nursing Forum 2007; 2:
95–104.
25. Hathorn D, Machtmes K, Tillman K. The
Lived Experience of Nurses Working with Student Nurses in the
Clinical Environment. The Qualitative Report 2009; 2: 227–44.
26. Skaalvik MW, Normann HK, Henriksen N.
Clinical learning environment and supervision: experiences of
Norwegian nursing students – a questionnaire survey. Journal of
Clinical Nursing 2011; 20: 2294–304.
27. Brodie D, Andrews G, Andrews J. Thomas B,
Wong J, Rixon L. Working in London hospitals: Perceptions of place
in nursing students’ employment considerations. Social Science and
Medicine 2005;9: 1867–81.
28. Saarikoski M, Isoaho H, Warne T,
Leino-Kilpi H. The nurse teacher in clinical practice: Developing
the new sub-dimension to the clinical learning environment and
supervision (CLES) scale. International Journal of Nursing Studies
2008; 8: 1233–7.
29. Henriksen N, Normann HK, Skaalvik MW.
Development and Testing of the Norwegian Version of the Clinical
Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher (CLES+T)
Evaluation Scale. International Journal of Nursing Education
Scholarship 2012; 1: DOI: 10.1515/1548-923X.2239.
30. Gillespie M, McFetridge B. Nurse
Education-the role of the nurse teacher. Journal of Clinical
Nursing 2006; 15: 639–44.
31. Pollard C, Ellis L, Stringer E Cockayne
D. Clinical education: A review of the literature. Nurse Education
in Practice 2007; 5: 315–22.
32. Elliot M, Wall N. Should nurse academics
engage in clinical practice? Nurse Education Today 2008; 5: 580–7.
33. Price L, Hastie L, Duffy K, Ness V,
McCallum V. Supporting students in clinical practice:
Pre-registration nursing students’ views on the role of the
lecturer. Nurse Education Today 2011; 8: 780–4.
34. Døssing A. The role of the nurse teacher
in relation to clinical practice. Tidsskriftet Klinisk Sygepleje
2007; 1: 44–53.